VadeBike: l’aparcament segur per a la mobilitat sostenible
Marta Recasens és arquitecta i mentre feia la seva tesi doctoral li van robar la bici a Barcelona. Era el 2012 però va ser d’aquesta experiència que en va néixer un projecte per a fer ciutats més intel·ligents i sostenibles promovent l’ús dels vehicles de la nova micromobiltiat. Amb a constitució, el 2014, de VadeCity, la seva principal idea era buscar una solució a la inseguretat d’aparcar la bicicleta a Barcelona i per això van crear VadeBike. Amb els anys, però, i sobretot gràcies a l’experiència dels els usuaris que han compartit les seves necessitats, l’empresa ha anat evolucionant i ja no només se centren en aparcaments de bicicletes sinó que volen, també, convertir-se en les electrolineres de la nova mobilitat.
Així ho ha explicat en una entrevista als Fulls d’Enginyeria , Recasens, CEO i cofundadora de la companyia, que reconeix que tot i que VadeCity va néixer com un aparcament de bicicletes segur, ja abans de sortir al mercat, i amb l’entrada “disruptiva” dels patinets a l’esfera de la nova mobilitat, els va fer replantejar el projecte per incloure nous serveis. I per això, les places de pàrquing que ja estan disponibles a Barcelona en una xarxa privada d’ús públics (a universitats, hotels, centres comercials, etc.) són aparcaments de bicicletes i patinets tant particulars com de renting o sharing i, a més a més, poden funcionar com a estacions de recàrrega d’aquests vehicles.
Aquest nou plantejament és possible gràcies a una tecnologia que Recasens considera “capdavantera” en el sector de la mobilitat. A través del desenvolupament d’IoT i gràcies a Google Cloud el sistema permet controlar i fer seguiment de tots els VadeBike en temps real i, per tant, controla la traçabilitat d’aquesta mobilitat sostenible sabent la persona que fa ús del servei, el vehicle que agafa o deixa i on aparca. “És la primera vegada que passa això”, diu orgullosa Recasens, que reconeix que és gràcies a aquesta tecnologia que han pogut integrar en un sistema intel·ligent tots aquests nous mètodes de transport i, alhora, ho veu com una possibilitat d’”ordenar” a les ciutats, l’espai públic que s’ha vist envaït per les empreses de sharing. A més, per aquestes empreses, també resulta un servei útil.
Projecte de futur
Les propostes i necessitats dels usuaris, l’arribada de la COVID i la pròpia evolució del mercat ha fet replantejar el model de negoci de VadeCity en més d’una ocasió. Per exemple, l’experiència d’un usuari que els va demanar assistència els va fer moure un conveni amb el RACC per incloure a més de l’assegurança, que ja existia, l’ajut en situacions d’emergència. O també estan treballant amb Turisme de Barcelona per oferir places per a rutes de museus i fer una “proposta de valor” per un turisme també sostenible. Fins i tot, s’han tancat acords amb Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i Transports Metropolitans de Barcelona per poder instal·lar els aparcaments a les estacions i ser una solució “de primera i última milla”. Fins i tot estran treballant amb SEAT perquè el patinet dissenyat per l’empresa d’automoció pugui ser compatible amb el sistema d’aparcament de VadeBike.
Internacionalització i indústria
De moment, hi ha 500 places de VadeBike a Barcelona i Sant Cugat però ja en tenen contractades 1.500 més a la capital catalana i esperen poder-ne posar 1.500 també a Madrid. A més, tenen converses amb altres ciutats espanyoles per poder estendre’s a altres ciutats com Sevilla o Palma. Però els objectius són molt més grans. I és que van guanyar una subvenció europea de 2 MEUR del programa Horizon2020 per desenvolupar el producte i recentment han lliurat tota la documentació per participar al programa Accelerator, d’accelerador d’empreses emergents que implica l’entrada dels fons europeus en un percentatge del projecte i per tant, la internacionalització del producte. Així, es comprometen a estar en 7 ciutats, els propers 3 anys i amb 3 projectes d’I+D. L’ambició però, dels creadors de VadeCity és poder estar en vint ciutats els propers deu anys.
Tant la participació en aquest programa, lligat a la subvenció rebuda, els fa ser “molt rigorosos" perquè és una responsabilitat, diu Recasens, que destaca que a més d’aquest finançament, han comptat amb recursos propis i han fet dues rondes de finançament. Actualment estan fent la tercera. A més a més, en paral·lel, han estat un dels quatre projectes seleccionats per la Cambra de Comerç de Barcelona en el marc del Hub Industrial de la Mobilitat Sostenible i se’ls oferirà suport i ajuda per poder industrialitzar el producte.
En aquest sentit, Recasens té clar que VadeCity generarà també indústria i llocs de feina allà on s’implanti. Defensa que, per exemple, als països de l’Amèrica Llatina, on ja han iniciat contactes, no té sentit importar-ne el material sinó que val més la pena impulsar-ne la fabricació local, incentivant així, la indústria de cada ciutat o regió.
Urbanisme i sostenibiltiat
La CEO de VadeCity és arquitecta i està especialitzada en urbanisme. És per això que considera que la mobilitat ha de dibuixar un “teixit transformador” per permetre que els espais urbans siguin canviants en funció de les necessitats. Recasens destaca que actualment, el 70 % de la cituat està pensada pels cotxes i que aquesta distribució urbanística no va d’acord amb les necessitats de les ciutats actuals.