Wallbox: gestió intel•ligent d'energia i mobilitat sostenible

El sector del vehicle elèctric està en constant evolució i les seves necessitats han anat canviat molt ràpid els darrers anys i les empreses d'aquest àmbit han de treballar per donar-hi resposta ràpida. Aquesta ha estat una de les claus Wallbox, des que va néixer ara fa cinc anys de la mà d'Enric Asunción i Eduard Castañeda. El projecte és fruit d'una bona amistat forjada a l'ETSEIB de la UPC i de diverses experiències professionals. El que va començar amb un endoll per a vehicles elèctrics és ara una de les empreses multinacionals amb més projecció en el terreny de la mobilitat sostenible i s'ha convertit en tot un sistema intel·ligent de gestió d'energia amb el vehicle elèctric de rerefons.

Els socis de Wallbox però, eren ja conscients en aquell moment que el carregador havia de ser ''puntal'' en un sistema de gestió d'energia i de mobilitat ''avançat'' i per això, l'empresa ha evolucionat en aquesta línia. Així, un dels seus productes estrella és un carregador bidireccional amb el qual s'aconsegueix, per exemple, reintroduir l'energia del vehicle elèctric a la xarxa quan hi ha dèficit i no s'ha de fer funcionar, però ara treballen en solucions personalitzades per a tot tipus de clients.

En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, el cofundador i CPO de l'empresa, Eduard Castañeda, explica que la inversió de Wallbox s'ha centrat d'entrada, en els carregadors domèstics ''perquè és el creixement natural'' i es van centrar en aconseguir que aquests carregadors i endolls fossin ''intel·ligents'' perquè l'usuari estigués ''apoderat'' durant el procés de càrrega del vehicle. També han treballat l'àrea d’aparcaments comunitaris o fins i tot empreses que per Responsabilitat Social Corporativa (RSC), li han donat importància, alhora que ha suposat un ''mètode d'atracció'' per a usuaris. ''Oferim una solució específica perquè cada administrador pugui treure rendiment, profit i eficiència'', diu Castañeda. Posa d'exemple, la possibilitat que un treballador pugui carregar el vehicle de l'empresa al carregador particular i computar el cost de l'energia a la companyia.

El repte actual de la companyia és la ''càrrega col·laborativa'', és a dir, posar a disposició de la comunitat els carregadors particulars per millorar el seu accés, sobretot a les ciutats. Castañeda explica que a les grans ciutats, molts cotxes no tenen un lloc d'aparcament permanent i, en conseqüència, és difícil que es tingui un lloc de càrrega, i alhora, una infraestructura amb centenars de milers de punts de càrrega tampoc no creu que sigui la solució. Per Castañeda, la càrrega col·laborativa pot ''alleugerir'' aquesta situació. Per això, defensa que Wallbox és més que un carregador i ho defineix com ''un ecosistema on el software i el hardware'' han de treballar junts''.

Per això, a Castañeda quan parla de Wallbox es refereix a ''solucions diferents per a cada usuari'' i especifica que els clients presenten les seves necessitats, els problemes ''que entreveu'' i Wallbox li especifica la solució en funció del seu perfil.

Cinc anys d'escalada

El balanç d'aquests emprenedors és molt positiu. Tenen prop de 350 treballadors i només aquest 2020, i malgrat la crisi de la COVID-19, esperen duplicar la facturació del 2019. Començar el negoci des d'una vessant internacional els ha permès créixer moltíssim. Reconeix que centrar-se en el mercat nacional els hagués limitat, no per ''la manca d'interès'' del producte sinó perquè el mercat ''no era tractor'' el 2015, i les rendes a l'Estat no permetien un canvi cap al vehicle elèctric generalitzat. Castañeda reconeix que ara, la gama de vehicles és molt més extensa i ho fa tot més fàcil.

El primer any ja van aconseguir un 'partner' noruec que el consideren ''clau'' però durant els cinc anys de vida s'han expandit a Holanda, Bèlgica, Gran Bretanya... A França reconeixen que són ''forts'' i a Alemanya tot just s'hi comencen a obrir camí. ''És duríssim'', reconeix Castañeda, ja que topen amb normes ''molt proteccionistes'' i amb canvi important a nivell regulatori i certificador. Per Castañeda és bàsic haver estat ''ambiciosos'' a nivell d'expansió perquè consideren que el vehicle és un sistema de transport universal i cal intentar donar una cobertura global.

Per al futur, es plantegen continuar amb la internacionalització de la companyia i aconseguir que les diferents àrees (d'usuari domèstic, empresa i servei públic) estiguin ''més connectades''. També treballaran per oferir més avantatges als usuaris per minimitzar el seu cost de càrrega i maximitzar l'energia per assegurar el transport i la mobilitat en el seu dia a dia. ''Volem poder fer que els usuaris no tingui cap barrera'', diu Castañeda. Per això, consideren prioritari la inversió en energies renovables perquè considera que no hagués estat possible fomentar el vehicle elèctric sense un ''enfocament renovable''.

Després de cinc anys des de la seva constitució, Castañeda reconeix que quan s'empren ''es pateix el 90% del temps, però la recompensa del 10% és positiva''. ''Volem ser significatius'' i fer alguna costa per participar en un canvi de model'', diu el CPO i cofundador de la companyia. En un moment de revolució tecnològica, Castañeda considera ''clau'', el món de les bateries, el desplaçament i la gestió energètica, tot i que en un futur, creu que l'hidrogen tindrà força importància. Però sobretot, Castañeda valora que fins ara han prioritzat el ''desenvolupament àgil'' en l'empresa, una manera ''fonamental'' per acomodar-se en un mercat immadur. Tot i el patiment, Castañeda ho té clar: ''és enriquidor perquè crees valor i pots esdevenir un referent''.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.