Baltasar López: “El meu projecte de vida és Revolt”

Baltasar López va començar l’aventura de Revolt el 2009, però no ho va presentar fins que ho va tenir tot a punt, el 2021. Des d’aleshores ha venut prou exemplars per continuar tirant endavant el projecte i continuar treballant per arribar al públic objectiu, els aficionats al motorsport, i convèncer-los de passar al vehicle elèctric. López, que també és fundador de Millor Battery i Enchufing, té clar que el futur va cap aquí i no tira la tovallola, al contrari. Amb la marca que porta el seu nom i un model – Revolt- que homenatja en cada color una dona de la seva família, vol fer-se un lloc en aquest sector. Està convençut que pot fer realitat el seu somni. Aquests dies, exposa dos Revolt al Saló de l’Automòbil i si no són els cotxes més fotografiats, poc se’n falta.

 

Fa dos anys que vas engegar Baltasar amb el Revolt, com t’ha anat des d’aleshores?

Realment vam sortir públicament el 2021, però estem treballant en el projecte, en secret, des del 2009.

Des de tan enrere?

No teníem ganes d’explicar això des de zero, tampoc teníem capital ni estructura i, per tant, va ser un procés bastant llarg. Quan estava a la universitat vaig muntar la UPC ecoRacing, l'associació de recerca tecnològica que feia amb cotxes híbrids de competició. Vaig veure que això que era el meu somni. Realment, però, creia que ho podria arribar a fer. Però en acabar la carrera vaig posar-me a treballar en un centre tecnològic a Eurecat, on vaig ser responsable de bateria cívic i l'elèctric. Pel camí, també vaig muntar Millor Battery i Enchufing.

Quantes coses! I a més de tot això, treballaves amb el Revolt?

Sí, el 2021 ja teníem el prototip desenvolupat i no ho vam presentar abans perquè volíem ser el primer track day elèctric del món. Ja sabem que si has de triomfar et copiaran... Si una marca qualsevol diu que ho farà, el titular ja està cremat. Nosaltres volíem arribar una mica abans.

I des d’aleshores?

Està tenint molt bona acollida a nivell internacional. La gent del sector a qui va dirigit aquest cotxe és la més ‘super petrol head’. Són els últims que passaran a la transició energètica, al cotxe elèctric. El nostre repte és, d’alguna manera, convèncer aquesta gent i demostrar-los que el cotxe elèctric no és només una alternativa sinó que pot ser més passional que el motor de combustió, com és el cas de Revolt. De fet, per això vam escollir aquest nom. Són tres conceptes en un: revolt, de corba, perquè és un cotxe per fer-ne, volt d’elèctric – fet a Catalunya- i revol de revolució. Veig molta gent, aquí al Saló, que consideren que estem al ‘saló de les rentadores’ i, en canvi, arriben aquí i queden impactats.

Per què?

Perquè la gent que ve del món de les carreres o els cotxes clàssics no vol veure ni en pintura el cotxe elèctric. I quan veu el nostre s’adona que és l’expressió superlativa de l’esportivitat. O sigui, hi ha cotxes amb més equipament, més classe i més portaequipatges. Però aquest és extrem, des del punt de vista de la radicalitat. Per això, la nostra tasca dins el mercat dels cotxes elèctrics, on no n’hi ha cap de tan radical, és que puguis portar-lo al circuit, a competir, però també pel carrer.

Amb tot això, doncs, vas aconseguir el titular de primer cotxe de competició elèctric?

Nosaltres en diem ‘track day’, malgrat que és un concepte poc estès a Catalunya. A Anglaterra, Estats Units o Alemanya hi ha més afició a tenir un cotxe esportiu que no només és per passejar pel port, sinó que pots anar a la pista i gaudir corrent. Revolt és un cotxe amb les dues funcions.

Encara no us han copiat, no?

No, encara no. Veurem què passa. Crec profundament en el model. Ara s'ha de veure si realment té un forat en el mercat. Jo n’estic del tot convençut, però és una qüestió de temps. El temps de pujar al cotxe i, sense ni conduir-lo, comprovis la sensació d’anar tan estirat, l’accelerador al peu dret, el fre a l’esquerre, el seient que t’agafa com un pilot de Fórmula 1... És brutal! I la gent ho alava abans de sortir a fer una volta.

Justament et volia demanar si havies trobat aquest públic, ja, com que comentaves que ha tingut una bona acollida internacional...

Nosaltres no parlem ara de xifres de vendes, sinó que expliquem a tothom que tenim prou comandes com per a continuar endavant amb el projecte. És un procés artesanal, són peces d’autor que es fan manualment i mai no estarem en xifres de producció altes. En el millor dels casos sempre estarem per sota de les cent unitats a l’any. No esperem xifres d’utilitari perquè no les tindrem mai ni ho pretenem.

Heu anat modificant el vehicle aquests dos anys?

L'hem anat evolucionant. Malgrat que visualment pot semblar molt al primer, al Saló en mostrem dues unitats, el Teresa Grey i el Laura Red. Per mi tenen mil diferències que no es veuen a simple vista. El que volem fer nosaltres és insistir en els detalls: l'usuari que es podrà permetre econòmicament aquest cotxe, serà un sibarita de l'automoció i en podrà apreciar aquests detalls. Que noti que no només l’hem fet pensant que faci patxoca per fora sinó que s’han pensat que algú es pugui mirar la peça.

image

Quins reptes de futur teniu?

Arribar al nostre públic, que és un procés relativament lent. Ara som aquí al Saló, però segurament el públic objectiu d'aquest vehicle no hi és. Arribar-hi és molt costós, perquè vol dir viatjar movent l’equip, vehicles... Això és una part del projecte i, per sort, avui les xarxes socials ens ajuden. La premsa especialitzada del motor ja ens coneix i esperen que els convidem per provar el cotxe... per exemple.

Però els esteu anant a buscar?

Ara no estem fent esforços comercials des del punt de vista d'anar a col·locar el cotxe perquè sabem o esperem que el nostre client sigui algú aficionat del sector i actiu informant-se, que està al dia de les novetats. La nostra aposta és centrar-nos en el producte i la seva excel·lència perquè al final acabi arribant.

Combines aquesta activitat amb Enchufing i Millor Battery, com pots fer-ho tot?

El meu projecte de vida, realment, és Revolt. Vaig estudiar enginyeria industrial i vaig muntar UPC ecoRacing amb altres companys, però pel camí vaig veure que hi havia alguns entrebancs en la mobilitat elèctrica com ara les bateries o la infraestructura de recàrrega. I vaig veure l’oportunitat de muntar Millor Battery i Enchufing. M’han anat molt bé per tirar endavant el projecte. La tecnologia de la bateria de Revolt és de Millor Battery i no l’endollem enlloc que no sigui un punt de recàrrega d’Enchufing. Per tant, les sinergies són evidents i ens van molt bé.

Les dues empreses t’han permès finançar Baltasar?

No és del tot suficient. Les tres empreses les vaig constituir el mateix any, el 2015, encara que s’hagin anat exposant per fases. El que passa és que jo soc força introvertit, o poruc, amb el tema de la imatge que podem transmetre. Em preocupava molt dir que volíem fer aquest projecte i no haver fet res abans. A veure, com expliques que vols fer un cotxe així des de zero, quan ets molt jove? Només havia tingut èxit al Formula Student amb els primers cotxes híbrids de competició, però no a nivell empresarial. Em feia molt neguit explicar-ho perquè pensava que em prendrien per boig. No tenia ganes d’explicar-ho i fracassar. Ara ja sé que no he de fer cap pas enrere.

Però tu tenies clar que podia funcionar, no?

Jo creia que engrescant agents i contactant amb les persones i els proveïdors que calia, això sortirà. No sé com de ràpid pot sortir, però és una revolució.

Fabriqueu a Catalunya, com veus el sector al país?

Tenim moltíssim potencial perquè, al final, tota la història industrial del país el fa perfectament vàlid per desenvolupar un cotxe elèctric. Nosaltres presumim d'això, del nostre mateix poble, Cerdanyola del Vallès, d'on surt aquest cotxe. Molts components també són de Cerdanyola, i fins al 90% surten de Catalunya. Per tant, estem molt preparats. Tenim, però, un repte molt important: la lluita de costos amb Àsia. Penso que és un dels motius pels quals crec que s'ha d'apostar, i nosaltres així ho fem, per productes de molt valor afegit. Volem que ho faci algú que treballi 80 hores a la setmana i cobri 2.000 euros l’any? Segurament ningú somia en aquesta societat, però hi hem de competir, hem de fer les coses diferents. A Catalunya, afortunadament, no només hi ha aquesta capacitat productiva, sinó la capacitat d'innovació i d'adaptar-se tant a competències tècniques com a nivell d'agilitat, que cada vegada és més important.

Quin paper creus que fa o ha de fer l’administració per donar suport al sector?

L'administració és molt lenta. No dic que no tinguin bones intencions, però l'administració és molt, molt, molt lenta. És molt difícil engegar projectes nous i, en aquest sentit, queda molt per fer. Tampoc no sé si és la feina de l'administració, ajudar o no ajudar. Nosaltres diem que si no ens posen pals a les rodes ja és prou.

Tu ets emprenedor, encara ets bastant jove, i vas començar amb el Formula Student. Què els diries a tots els joves que comencen il·lusionant-se en aquest sector, el del motor esport?

Que no es deixin enlluernar per la immediatesa del curt termini. Que si tenen una passió, i els agrada el motorsport, l’enginyeria i l’automoció hi apostin i sàpiguen esperar. A vegades hi ha altres sectors que són més competitius a nivell salarial, d'oportunitats... però si t’agrada, val la pena invertir-hi quan ets jove. Tens temps d’apostar estratègicament per a tu. Els primers anys marquen moltíssim, poques vegades veus girs de timó grans en una carrera professional. Per això cal perseverança, perquè és un sector complicat però que, alhora, necessita molts tècnics, i és un luxe dedicar-s’hi com a tecnòleg. Hi ha moltíssimes oportunitats, simplement cal buscar o esperar cadascú la seva.

És un sector però, que encara atrau poc les noies, aquest...

És veritat. Nosaltres tenim un pla d’igualtat, malgrat ser menys de 50 treballadors, i està tenint resultat, però està clar que s’ha de fer un esforç. No podem esperar que vinguin noies de manera espontània, cal fer certa discriminació positiva. Jo mateix soc pare d’una nena i m’ha fet adonar de la gran quantitat de clixés que es repeteixen. No es canvia simplement garantint la igualtat, sinó que s'ha d’empènyer una mica, i costa. Al nostre equip la proporció de dones és petita, però ens esforcem perquè vagi creixent.

Video
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.