Barcelona, una lluita constant en contra de la contaminació

La contaminació està considerada, des de fa dècades, un dels principals problemes a nivell mundial. Una problemàtica que no només afecta el medi ambient, sinó també la salut de les persones.

Segons l’agencia sanitària de l’ONU, nou de cada deu persones al món respiren aire amb alts nivells de contaminació i estan constantment exposades a partícules fines que penetren fins als pulmons. Aquest fet pot causar malalties cardíaques, càncer de pulmó, obstrucció pulmonar o infeccions respiratòries cròniques i agudes, entre d'altres. Però això no és tot. Un informe de l'Organització Mundial de la Salut (OMS) assenyalava que l'any 2017, un total de 31.520 persones van morir per respirar aire contaminat a Espanya, mil més que l’any anterior. 

Barcelona és, juntament amb Guadalajara, Salamanca, Zaragoza i Sevilla, les ciutats amb major pol·lució, que van superar el nivell màxim de diòxid de nitrogen durant l'any 2017.

Congressos, projectes i mesures per a la millora del nivell de contaminació a la metròpolis barcelonina 

Catalunya lluita per intentar reduir aquests nivells de contaminació. La Generalitat de Catalunya va activar un protocol per alta contaminació per partícules PM-10. Una decisió que afectava a 40 municipis de la metròpolis barcelonina amb l’objectiu de protegir la salut de les persones. L’origen d’aquesta iniciativa ha estat desencadenat pels alts nivells de contaminació, que superaven els límits establerts (més de 50 micrograms per metre cúbic diari), degut a la irrupció de la pols africana a l’atmosfera. 

Recentment, la Conselleria de Territori i Sostenibilitat, ja ha desactivat el protocol degut al descens del nivell de contaminació. Tot i així, les recomanacions que s’havien donat, com l’ús de la bicicleta, del transport públic o el desplaçament a peu, en comptes de l’ús del cotxe privat, segueixen presents. Mesures que també es veuran afectades en un futur, ja que les recomanacions i les practiques realitzades fins ara no semblen ser suficients. 

El TMB preveu que els autobusos Diesel desapareixeran entre el 2026 i el 2028 amb la finalitat de reduir l’impacte mediambiental. L’actuació està prevista per d’aquí dos anys ja que es contempla que la disminució de 27.900 tones de CO2. Aquest descens serà gracies a la substitució de 449 vehicles de gasoil, els quals es substituiran per vehicles híbrids, elèctrics o de gas natural. D’aquesta manera, es preveu una reducció d’emissions del 7% al 2018 i del 15% al 2020. 

Aquestes mesures previstes de cara al futur contaran amb una inversió d’uns 125 milions d’euros, sense incloure la infraestructura necessària pel funcionament de la flota elèctrica, tenint en copte els carregadors energètics a cotxera i als carrers. 

Però la contaminació atmosfèrica no és l’únic agent contaminant que més impacta en la salut. Darrera d’ell hi trobem el soroll, que es situa en segona posició i és considerat perjudicial per a les persones. 

Els darrers estudis del 2016 assenyalaven que, degut al trànsit i a activitats de tota mena, un 28% de la població de les grans ciutats com Barcelona es veu afectada a nivells superiors als objectius de qualitat acústica diària. El mateix els hi succeeix a un 40% de la població, mentre que tant sols un 11,4% pot gaudir d’una zona tranquil·la urbana. 

En aquest context, al mNACTEC organitzava el II Congrés d’Acústica de Catalunya, l’Acusti.cat, organitzat per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Associació Catalana de Consultors Acústics, el Laboratori d’Enginyeria Acústica i Mecànica, i els ajuntaments de Sabadell i Terrassa. Aquest congrés té l’objectiu de reflexionar sobre la situació i plantejar possibles solucions per tal de millorar la qualitat de vida dels ciutadans. Dos dies on 330 inscrits van poder participar en tallers i conferències dirigides per un centenar de ponents. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.