Bold: disseny de compòsit per a motorsport

Fa poc més d'un any que l'enginyer tècnic mecànic Bernat Carreras va constituir Bold  Valuable Technology com a empresa. Feia temps que treballava, a Anglaterra, en el món del disseny del material compòsit. Des del 2014 ho feia com a freelance però les limitacions que li comportava aquesta situació el van empènyer a plantar-se i organitzar-se per poder agafar diferents clients alhora. Amb seu a Girona però amb l'acció comercial centrada a Regne Unit, Bold ha començat a caminar i tot indica que ho fa en la bona direcció.

I és que encara no fa un any sencer que estan realment actius  i, malgrat l'aturada del segon trimestre d'aquest 2020, Bold podria tancar l'any amb una facturació 600.000 euros i triplicant el personal que hi treballa, de tres a deu.

El secret és poder treballar directament amb equips de Fórmula 1. L'àrea d'''expertesa'' de Carreras són els materials compòsit i des d'un inici han donat servei directament a clients del sector de l'aeronàutica i el motorsport. Però, què els aporten? A partir de les superfícies aerodinàmiques, com ara la geometria d'un aleró davanter, elaborat amb CAD, Bold dissenya el component: en selecciona el material, el sistema de molles, l'orientació de les capes, els inserts que porta, etc. perquè es pugui fer ''real'' i es pugui fabricar. El client agafa el disseny i el fabrica.

De moment, han fet alerons davanters i posteriors, deflectors laterals, peces mecàniques de la suspensió o peces pel sistema hidràulic, per exemple, pensants amb materials moderns que tenen altes prestacions mecàniques i baixa densitat, explica Carreras. Per exemple, materials compòsits o materials de fabricació additiva. Amb aquests materials, diu l'enginyer, es pot reduir molt el pes dels cotxes i per tant, és un ''avantatge'' pels equips de Fórmula 1, on la major part dels components estan elaborades amb aquests materials.

En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, Carreras explica que el més ''interessant'' és precisament aquest treball directe amb els equips, per ''l'orgull'' que suposa i el mercat que estan consolidant. ''Fem les coses bé'', admet Carreras.

De moment, els projectes de Bold per a la Fórmula 1 es queden amb el disseny. La fabricació, en canvi, sí que l'han començat a fer per a la Fórmula E, on també s'hi han iniciat i, en aquest cas, estan treballant per vendre ''tot el paquet'', fabricació inclosa.

compòsit

Bateries elèctriques

La segona branca del negoci de Bold són les bateries elèctriques. La base, diu Carreras, no deixa de ser el ''disseny de components'' i per exemple, moltes vegades utilitzen el compòsit per fer les carcasses. A partir de les especificacions de cada client, Bold fa el dimensionament de la bateria, la selecció de cel·les, el disseny  mecànic de l'estructura i tot el disseny tèrmic –important pel funcionalment de la bateria i la seva durabilitat- així com el disseny dels assajos mecànics per normatives. Per fer-ho, explica l'únic soci de la companyia, es fan servir eines computacionals que els permet tenir en compte totes les variables i subministrar ''una bateria des de zero''. El client, doncs, demana què necessita i Bold els fa el disseny mecànic i tèrmic i el seguiment de la fabricació.

En aquesta línia, han estat els autors d'un disseny que una de les empreses grans del sector, ha proposat a la Federació. Aquest mes d'octubre, precisament, comencen a treballar també per una empresa en el disseny d'una bateria per un campionat nou: dissenyaran la bateria, en faran els assajos necessaris i la simulació tèrmica, entre altres, etc.

Amb aquesta experiència i només 35 anys, Carreras creu que Bold està en ''bona posició'' perquè se li van obrint portes per anar a buscar nous clients.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.