Cap a un Port Olímpic sostenible

Una pèrgola fotovoltaica al Balcó Gastronòmic abastirà d’electricitat al Port Olímpic i altres espais de Barcelona Serveis Municipals (BSM) com ara el Zoo de Barcelona, fins a set aparcaments i el cementiri del Poblenou. A més, el Port Olímpic de Barcelona serà la primera instal·lació portuària de tot l’estat espanyol que comptarà amb dus carregadors ultra-ràpids per a embarcacions que s’alimentaran de l’energia renovable autoproduïda i l’emmagatzemada al propi port. Són algunes de les accions que forma part d’una estratègia ambiental que té per objectiu assolir l’impacte net positiu de l’activitat portuària, mitigar els efectes de la crisi climàtica, adaptar el port als reptes de l’escalfament global i alinear-ho amb els ODS i l’Agenda 2030.

BSM ha presentat aquest dijous el projecte al Saló Nàutic de Barcelona que té lloc fins el 15 d’octubre a la capital catalana on el Port Olímpic mostra el compromís de la instal·lació amb la sostenibilitat i l’economia blava i la innovació.

1.576 plaques arran de mar i altres mesures d’estalvi energètic

Així, la nova zona de restauració del Port Olímpic acollirà un dels signes més evidents d’aquesta aposta per a la sostenibilitat amb una gran pèrgola fotovoltaica. Estarà distribuïda en quatre grans nuclis d’alta qualitat arquitectònica i la formaran 1.576 plaques fotovoltaiques que ocuparan 3.560m2. . Tindran una potència de 620 kWp i una capacitat de generar fins a 825.000 kWh anuals que podrà abastir d’electricitat el port però també tots els equipaments de BSM situats a un radi de 2 quilòmetres.

La pèrgola, a banda de ser una iniciativa urbana pionera en autoconsum compartit i de quilòmetre zero de la ciutat, contribuirà també a generar ombra a aquesta nova zona i s’integrarà plenament amb l’entorn. L’obra compta amb un pressupost d’1,9 MEUR.

De l’energia produïda en aquesta instal·lació també se’n beneficiaran els dos carregadors ultra-àpids per a embarcacions elèctriques que podran subministrar electricitat a un vaixell de 150 kW o dues embarcacions de 75 kW simultàniament cada punt. Els dos carregadors estaran en servei a finals de l’estiu del 2024 coincidint amb l’inici de la Copa Amèrica de Vela, durant la qual, el Port Olímpic serà base de les regates juvenil i femenina. Els punts donaran servei a les embarcacions de suport de la competició, que seran de propulsió elèctrica. Aquest projecte té un pressupost d’1.058.000 euros, dels quals 423.200 provenen d’una subvenció atorgada pel Programa Moves de Mobilitat Eficient i sostenible en el marc del PERTE finançat amb fons Next Generation.

port olímpic

 

Però aquesta no és l’única mesura que es posarà en marxa al Port Olímpic. El projecte també preveu l’ús de sistemes d’il·luminació LED d’alta eficiència, la millora dels elements constructius de les noves edificacions per facilitar un millor aïllament, l’economia circular dels materials i la incorporació d’instal·lacions de climatització més sostenibles com per exemple l’ús d’aigua del mar als nous locals d’economia blava del Moll de Mestral. Aquest serà un sistema molt innovador que no només evitarà sorolls, vibracions i impacte visual sinó que també contribuirà a mitigar l’efecte illa de calor que creen els sistemes de climatització. La instal·lació serà entre un 10 i un 30% més eficient que altres sistemes de climatització convencionals i s’evita, també, l’ús de productes químics o el consum d’aigua de la xarxa convencional. El projecte estarà en marxa la primavera del 2024.

En un context d’emergència climàtica, amb estius de temperatures rècord i sequeres històriques, però també fenòmens virulents com les tempestes que han castigat la costa, i els ports, l’anunci de BSM pren més importància ja que suposa una actualització d’aquest tipus d’instal·lacions a l’emergència climàtica i a la necessitat de reduir les emissions per complir els objectius fixats a escala internacional. La gestió que en fan els diferents ports, sobretot els catalans, ha estat el tema que ha centrat la conversa entre Narcís Armengol, degà del Col·legi Oficial d’Enginyers Industrials de Catalunya (COEIC), i David Serrano, director corporatiu de sostenibilitat i gestió integrada de BSM.

Armengol ha destacat la visió i determinació del Port Olímpic en liderar un conjunt de mesures, des de la producció d’energies renovables, l’eficiència energètica, la gestió del cicle de l’aigua o dels residus.

Com a accions immediates el degà ha llençat el repte, i ha ofert col·laboració, per tal que els ports tinguin una planta productora i xarxa d’aigua regenerada pel baldeig de les instal·lacions i usos industrials del port; així com d’una xarxa elèctrica en corrent continu per a la càrrega de les bateries de les embarcacions. Així s’evitarien les pèrdues de dues transformacions: la de la generació renovable (CC) a la xarxa (AC), i la d’aquesta a les bateries del vaixells (CC).

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.