Bound4blue: veles rígides per estalviar combustible

Com pot ser que hi hagi ales d'avió que ofereixin tanta sustentació a l'aparell i no es puguin utilitzar per propulsar un vaixell? Amb aquesta pregunta va començar l'aventura dels tres enginyers aeronàutics formats a l'ESEIAAT de Terrassa que han patentat les primeres veles rígides per a vaixells. Es comencen a integrar en naus aquest 2021, després d'anys de feina, amb el convenciment que serviran per reduir combustible que utilitzen algunes embarcacions fer més sostenible, tan econòmicament com pel medi ambient, el sector naval.

Va ser el 2014, que José Miguel Bermúdez, David Ferrer i Cristina Aleixendri es van constituir com a empresa amb Bound4blue. En aquell moment, feia temps que treballaven amb les idees que van donar forma els seus projectes de final de grau i van comprovar que hi havia mercat i podien ''solucionar'' un problema del sector naval, el del combustible. Així explica el seu naixement, la COO de la companyia, Cristina Aleixendri. En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, Aleixendri detalla que van estar ''incubats'' per l'ESA, van rebre el suport de la UPC i que al començar als prototips i fer les patents, van aixecar la primera ronda de finançament. Al final de la incubació, van signar el primer contracte.

La solució sostenible per al sector naval

Aleixendri veu que el principal problema del sector marítim és el consum de combustible. Representa la major despesa dels armadors i suposa entre el 60 i el 70 % dels costos operatius. A més, a causa de l'aparició de noves regulacions mediambientals de caràcter internacional, el sector està ''pressionat'' per començar a canviar els combustibles per d'altres menys contaminants però que alhora són més cars. En aquest sentit, el gener del 2020 ja els van obligar a canviar de combustible per un gasoil ''més net'' i per exemple, l'hidrogen – que per Aleixendri podria ser un vector- encara no està prou consolidat per garantir l'aprovisionament de les naus.

Tenint en compte que els vaixells tenen una vida útil de 20 anys, tots els que es construeixen avui dia, diu Aleixendri, han de poder complir o estar preparats per complir, les regulacions que es poden donar en un futur. I això és el que ofereix Bound4blue. Per aquest motiu, els socis de la companyia han vist el marc idoni per llançar el seu projecte: unes veles rígides capaces d'orientar-se autònomament al vent per maximitzar la propulsió i donar empenta a les naus. ''Tot el que et dona la vela és combustible que no has de cremar'', detalla Aleixendri''. Així, es redueix el consum de combustible – calculen fins a un 20 %- i per tant, les emissions. En funció de la ruta i, per tant, del vent, la inversió es pot amortitzar en només cinc anys, segons la COO de Bound4Blue.

Bound4blue2
Bound4blue

Aquestes setmanes estan a punt per fer les primeres integracions. Una serà en un armador espanyol, gràcies a l'acord amb OR.PA.GU que ho incorporarà en un dels seus pesquers més grans. També es col·locarà a un vaixell de càrrega singular, el buc Naumon de la Fura dels Baus. D'aquesta manera, diu Aleixendri, fan una mica de ''disseminació'', ja que tot i que aquest tipus de nau no és el seu objectiu, els permetrà fer noves proves, millorar el sistema i sobretot, els donarà molta visibilitat arreu del món en relació als ODS.

Des de Bound4blue calculen que el seu sistema és viable al 80 % de la flota mundial, xifrada en uns 80.000 vaixells navegants. Aleixendri explica que no totes les rutes són adients per amortitzar la inversió i que, per exemple, els vaixells de passatgers estan massa temps parats per la qual cosa ''no compensa'' haver posat el sistema. Per això, volen centrar els esforços als vaixells de pesca, vaixells de càrrega i petrolers que poden treure més profit d'aquesta tecnologia. Per Aleixendri és clau que el sistema sigui més sostenible però també ''econòmicament viable''. Explica que cada vegada tenen més contactes amb armadors perquè el sector està ''més obert''.

Un projecte singular

Aleixendri recalca que Bound4blue són una enginyeria. ''Ni fabriquem ni integrem'', diu. El seu model de negoci passa per fer acords amb proveïdors per manufacturar i integrar la tecnologia on sigui necessari. Pels socis, el sector és mundial i no li veuen el sentit en fer venir un vaixell a Espanya per integrar la vela, ni convertir-se en drassana. Per això, treballen a escala local. Són una de les poques companyies innovadores del seu àmbit. ''A Europa no hi ha ecosistema'', explica Aleixendri, que situa Hamburg com la ciutat amb més ''emprenedoria naval''. Per la COO de Bound4blue, part del seu èxit ha estat aportar talent de fora a l'equip que els ha permès créixer més ràpid, i sobretot professionals amb experiència que els ha facilitat contactes. Van començar sent tres i ara ja són quinze, mentre que donen feina de manera indirecta a unes trenta persones més.

L'aventura d'emprendre

Aleixendri té només 29 anys i els seus socis 35. Veu que a la UPC, a Terrassa, on van estudiar, els van ensenyar a ser molt bons enginyers però que han hagut d'aprendre d'inversions, finançament, gestió... ''Ha estat molt bonic i hi hem posat esperit de lluita'', resumeix l'enginyera. Reconeix que ''és i ha estat dur'' però adverteix que esperen ''que sigui més feixuc'' ara que comencen les integracions. ''És com una classe d'spinning'', diu rient. Per Aleixendri, la part més satisfactòria d'haver muntat la seva pròpia empresa és conèixer molta gent que no saps mai qui podrà ser ''nexe de contacte''. Tot i la seva joventut i la de l'empresa, poden presumir d'haver estat reconeguts en diversos premis nacionals i internacionals que els han donat molta notorietat. ''Treballem dur per aquests reconeixements però darrera hi ha feina que no és gens fàcil'', diu Aleixendri.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.