El nou paradigma de les patents essencials d’estàndard en l’automoció

Des del primer de setembre el cost de les llicències de les patents essencials d’estàndard de 2G/3G/4G gestionades pel patent pool Avanci ha pujat un 33% .

El 19 de maig passat la Cort Regional nº1 de Munich emetia una mesura cautelar permanent on prohibia a Ford Weike GmbH fabricar i vendre a tota Alemanya els seus models de vehicles connectats a internet. Aquesta mesura cautelar es prenia arran de la denúncia presentada per infracció d’una patent considerada per el seu propietari, l’empresa japonesa Panasonic, essencial per a l'estàndard 4G; concretament la patent EP2294737 (Control channel signalling for triggering the independent transmission of a channel quality indicator).

A més a més, en la mesura cautelar també s’ordenava la retirada i destrucció de tots els vehicles que es podien trobar en concessionaris de tota Alemanya, facilitar la comptabilitat de les vendes per calcular la reclamació de danys i perjudicis, i que en cas d’apel·lació Ford havia de dipositar una fiança de 227 milions d’euros.

El 31 de maig des d’Avanci es publicava la notícia que havien signat un acord de llicència de patents essencials d’estàndard amb Ford Motor Company.

Aquestes tres noticies exposen l’arribada al sector automoció d’un nou model de gestió i defensa dels drets de les patents essencials d’estàndard en les tecnologies que s’utilitzen o s’utilitzaran en els vehicles d’avui i del futur.

Però, què és una patent essencial d’estàndard?

Una patent essencial d’estàndard (en anglès: standard-essential patent, SEP) és una patent que reivindica una invenció que ha de ser utilitzada per complir un estàndard tècnic. I això fa que qui vulgui utilitzar aquell estàndard tècnic en els seus productes hagi de demanar al propietari de la patent una llicència amb condicions FRAND (acrònim en anglès de Fair, Reasonable and Non-Discriminatory), és a dir, Justes, Raonables i No Discriminatòries, de tal manera que permetin que tothom que vulgui pugi accedir-hi per utilitzar la tecnologia en els seus productes. Alguns exemples d’estàndards que avui en dia estan afectats per patents essencials són: Bluetooth, WiFi (802.11), port USB o ZigBee.

Com que habitualment en el desenvolupament d’estàndards tècnics hi participen moltes empreses que són propietàries de patents que es declaren com a patents essencials d’estàndards, això fa que per tal de gestionar les llicències de totes aquestes patents es creïn ens especialitzats (coneguts com a patent pools).

Qui és Avanci?

Avanci és un patent pools que es va crear per ésser la plataforma que connectés els llicenciadors amb els llicenciataris per tal de facilitat la gestió dels drets de les patents essencials d’estàndard, ara per ara en 2G, 3G i 4G.

A data d’avui, Avanci representa a quasi cinquanta empreses propietàries de patents essencials d’estàndard, entre les quals s’hi poden trobar: Acer, Ericsson, Fujitsu, LG, Nokia, Panasonic o Philips.

I per la banda dels llicenciataris ja hi hagi quaranta-cinc marques amb convenis de llicència amb Avanci. Entre les últimes incorporacions aquest any podem trobar: en el mes de març el grup alemany Volkswagen, en el mes de maig la nord-americana General Motors, i a finals del mes d’agost les sudcoreanes Hyundai i Kia.

Quin és el negoci que suposen les llicències de patents?

Una idea del volum de negoci que suposen les llicències de patents essencials d’estàndard el podem trobar en els informes financers anuals de les empreses que en són propietàries. Com exemples dels ingressos que obtenen aquestes empreses per les llicècies de patents podem trobar per l’any 2021 els ingressos de més de 500 milions d’euros de l’empresa sueca Ericsson, o bé els més de 1.000 milions d’euros de l’empresa finlandesa Nokia.

La revolució de la gestió de les patents essencials d’estàndard

El cas d’Avanci és l’exemple en el sector automoció d’una revolució, d’un nou paradigma, que s’està produint en el món de la gestió de la propietat industrial dels estàndards tecnològics relacionats amb les tecnologies de la Transformació Digital com les que s’utilitzen en els vehicles connectats, en la industria 4.0, en la IoT, en les smart cities, etc.

Aquesta revolució suposarà que moltes empreses hagin d’incorporar en els seus sistemes de compliance la vigilància dels riscos en patents essencials d’estàndard dels productes que desenvolupin, fabriquin o comercialitzin.

Recentment han signat conveni amb Avanci els grups automobilístics Toyota (Toyota, Lexus, Daihatsu i Scion), Nissan, Honda, i Stellantis (Peugeot, Citroën,  DS Automòbils, Opel, Vauxhall, Fiat, Lancia, Abarth, Ferrari, Alfa Romeo, Maserati, Chrysler, Dodge, Jeep i RAM). De fet, ja són més de 80 les marques d’automoció que han firmat aquest conveni amb Avanci, cosa que implica més de 100 milions de vehicles connectats amb llicència.

I en aquesta funció de vigilància i compliance de les patents essencials d’estàndard els enginyers i les enginyeres han de tenir un paper fonamental. 

Enric Batalla, dv., 30/09/2022 - 17:44
Interessant article. Caldria que tots els enginyers i empreses tinguin en compte aquestes patents essencials, no sigui cas que hagin de pagar milions er la infracció de patents i haver de tancar el negoci. Gràcies, Gian-Lluis
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.