Farmily: l'enginyeria de vendre fruita i verdura de proximitat
El confinament ha propiciat la compra online i sobretot, ha beneficiat el sector de l'alimentació. La combinació de les dues variables han estat, per ara, la clau de l'èxit de Farmily, una start-up nascuda fa menys de sis mesos que ha vist multiplicar per cinc el nombre de comandes i les facturacions des que s'ha declarat l'estat d'alarma pel covid-19. El seu fundador, l'enginyer industrial, Eduard Blanch, no es podia imaginar un inici millor quan fa tan sols un any va tenir la idea de muntar una nova manera de fer d'intermediari entre pagesos catalans i consumidors; propiciant, així, una agricultura i un consum sostenible i de proximitat.
Les primeres comandes de Farmily es van fer per WhatsApp a través de grups de familiars i amics. La primera setmana se'n van atendre unes dinou i la setmana següent ja van arribar a les 38. L'Eduard Blanch va contactar amb pagesos i va compartir la iniciativa de vendre de forma sostenible fruita i verdura de proximitat entre els seus coneguts i va tenir èxit. Això, el va animar a construir la seva web, llogar un local i gestionar professionalment tota la logística. Tot, només un any després d'haver tingut la idea del negoci.
En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, Blanch ha explicat que treballava completament en un entorn d'emprenedoria, fent petites start-up per Àtticco, una companyia que gestiona coworkings per a empreses emergents. Aquest ambient el va empènyer a idear un negoci propi, una iniciativa que es ha pogut combinar amb les ganes de poder seguir una alimentació sostenible i de qualitat. Feia dies que rumiava maneres per fer una compra millor. Al mercat no hi va trobar la solució i per això va començar a entrar en contacte amb alguns pagesos, principalment de les comarques de Barcelona oferint-se per vendre els seus productes directament als consumidors i eliminar, així, els ''set o vuit intermediaris'' que normalment participen del procés.
''No hem inventat res nou'', diu amb humilitat Blanch,''fem amb tecnologia del segle XXI el que s'ha fet tota la vida''. És conscient que hi ha molts competidors en tot aquest món i que molts pagesos intenten fer venda directa per garantir un preu millor dels seus productes, però veu que moltes vegades es cansen de fer els ''temes logístics''. Per això defensa que ''l'essència és que cadascú ha de fer el que sap fer'' . Ell posa l'habilitat en logística, distribució i venda, i el pagès la seva habilitat en cultivar. ''És buscar un partnership'', conclou.
Des del gener que el negoci va ''seriosament'' i amb la declaració de l'estat d'alarma i el confinament ha vist multiplicar per cinc les comandes i la facturació. Abans del 13 de març, la mitjana atenien unes 50 comandes de mitjana i ara, en canvi, una mitjana de 240. Han passat de facturar uns 3.000 euros al mes a gestionar uns números d'entre 15.000 i 20.000 euros. Per assumir els encàrrecs, que els serveix els dilluns i els dijous a domicili, ha contractat unes cinc persones per a fer paquets i uns vuit repartidors. Està segur que quan es pugui sortir i recuperar la normalitat alguns d'aquests clients deixaran de comprar-li però també reconeix que tenen molt bona resposta dels nous usuaris i confia fidelitzar-los de mica en mica amb petites accions. Per exemple, van començar repartint només a la ciutat de Barcelona, però la demanda d'altres municipis del Vallès Oriental o del Baix Llobregat els ha permès fer noves rutes.
L'enginyeria i el caràcter
Blanch s'identifica amb una mentalitat viatgera i ganes de descobrir llocs i costums diferents. A banda d'estudiar Enginyeria Industrial a l'ETSEIB de la UPC, ha fet una tesis doctoral a Sao Paolo i una altra a Mèxic i ha viscut una temporada a Alemanya. D'aquí, explica, se li va despertar la consciència més ecològica i sostenible. Després de fer un màster d'enginyeria elèctrica va començar a treballar però la idea de muntar el seu propi negoci va anar prenent cos. Reconeix que l'enginyeria li ha donat la part més analítica que li permet saber afrontar diferents situacions i valora l'experiència a l'espai Emprèn UPC per acabar de donar forma als projectes. Per això, anima als més joves a aventurar-se i crear nous negocis, sobretot, abans de tenir càrregues familiars o despeses que requereixin uns ingressos fixes.
Té clar que arribar més o menys lluny depèn de la velocitat amb què abans el projecte, és a dir, si és més ràpid o té més capacitat de canvi que els seus competidors.