Irene Bartol: ''Les subhastes per a les renovables seran un èxit''

El Reial Decret 960/2020 introdueix un nou mecanisme de subhastes per a les renovables, així com un règim econòmic aplicable a les empreses adjudicatàries, i canvia, doncs el règim retributiu actual. A partir d'ara, hi haurà un reconeixement de preu a llarg termini. El canvi s'introdueix per incentivar la implantació d'energia renovable i complir amb el PNIEC. L'advocada de Verdia Legal, bufet especialitzat en energia, i secretària general d'Aseme, Irene Bartol, confia que aquest nou marc afavorirà el desenvolupament d'aquestes instal·lacions. En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, arran d'una jornada organitzada per Enginyers Industrials de Catalunya aquest dijous, Bartol explica què implicarà aquest sistema, apunta quins són els reptes del sector i valora el preu de la llum en una setmana en què la seva pujada ha estat protagonista.

 

El nou RD 960/2020 incorpora la subhasta com a procediment per atorgar un règim econòmic controlat de les energies renovables. Què hem de saber d'aquest sistema?

És un sistema que contempla que les empreses adjudicatàries puguin tenir un reconeixement de preu a llarg termini resultant de les subhastes en sí. Això és un mecanismes per incentivar la implantació de les renovables amb el nou escenari de transició energètica i poder complir l'ambiciós horitzó del PNIEC pel 2030, pel que fa a la incorporació de renovables a la xarxa.

I realment afavorirà aquest desenvolupament?

A priori, esperem que sí. Ho veurem el dia 26, quan es produeix la primera, però jo entenc que se superarà la quota que s'ha establert de 3.000 MW. Es cobrirà totalment.

Però hi ha algun tipus de risc en aquest sistema?

Jo crec que no. No és la primera subhasta de renovables, ja se'n van fer mesos enrere. Ara s'hi estableix un règim econòmic per a millorar el règim fixat anteriorment. Espero no equivocar-me, però jo crec que les subhastes seran un èxit total, perquè totes les peticions que ja hi ha de nova generació de renovables i les peticions de connexió, ja havien superat amb escreix el plantejament que preveia el PNIEC, i ara s'estableix poder beneficiar-se d'aquest règim econòmic. I no només es cobrirà sinó que moltes instal·lacions quedaran fora.

La incorporació d'aquest sistema tindrà efecte a les factures dels consumidors?

Hi ha anàlisis que parlen que la penetració de les renovables suposarà una baixada del preu del 'pool' de la part de mercat. Això ja s'està produint en alguns països de l'entorn de la Unió Europea i hi ha moments i països que es preveu un entorn negatiu de preus. Aquí ja s'ha tingut en compte per tal que no hi puguin haver ofertes amb preus negatius. Per tant, sí que podria afectar sense perjudici dels altres costos fixos que té el sistema, perquè estem parlant només de la part de mercat. Però sí, tots els anàlisis diuen que això pot suposar una baixada del preu de l'energia.

Justament aquesta setmana el preu de la llum ha estat protagonista. Creus que s'hauria de regular d'alguna manera?

És una situació momentània, derivada de l'onada de fred, amb una demanda molt alta i en un moment de temporal que impedeix que hi hagi tant fotovoltaica com eòlica. Però és una situació puntual. L'any passat el preu del 'pool' va estar baix, en general. Ara s'ha de veure si és puntual i que passi això, no vol dir que hi hagi un mal disseny del model, que és similar a molts països. Espanya no és l'únic país de la Unió Europea té el sistema marginal.

Però el debat surt quan hi ha aquesta situació?

Sí, i tothom s'espanta. És molt fàcil aleshores dir que s'ha de tornar a regular. El que requeriria una reforma és que el mercat no funcionés d'acord a unes lleis transparents i objectives. Si això és una situació puntual, s'ha de veure. La CNMC ja ha dit que analitzarà si hi haguessin causes que no derivessin de causes raonables. Però si és una situació puntual, cal veure i esperar.

Com s'hauria d'incidir a les renovacions tecnològiques que necessita el sector?

El millor és un escenari i normativa i marc regulatori estable i predictible de manera que els inversors puguin prendre decisions econòmiques i tenir assegurada una rendibilitat i sobretot que després no hi haguessin canvis bruscos de normativa amb efectes retroactius. Ja sabem què va passar temps enrere i la nova directiva de renovables no ho permet. La tecnologia ja hi és. Per mi, els marcs regulatoris són importants per donar estabilitat i seguretat a l'inversor.

Però ara tenim aquest marc estable...

Vull pensar que el Reial Decret està plantejat així, la directiva també i confiem que sigui així. Una altra cosa és si això canvia, perquè Espanya és un dels països amb més risc regulatori. El canvi respecte el context d'abans del 2013 a ara és que la llei del sector elèctric si que preveu que hi hagi equilibri entre ingressos i costos. El principi de sostenibilitat econòmica i financera està blindat per llei. Això ha de guiar a les administracions a no introduir partides de costos si no van acompanyades de partides d'ingressos perquè no hi hagi ensurts i es puguin garantir les inversions i les rendibilitats dels inversors.

Pel que fa a la retribució a les distribuïdores, ha de canviar? S'ha de renovar?

El marc retributiu de les distribuïdores s'estableix per períodes de sis any. Això garanteix que durant sis anys els paràmetres no canviïn i dona l'estabilitat necessària a una activitat que està completament regulada a nivell retributiu.

El sector té més reptes, encara, no?

Sí. S'ha de transposar la directiva de mercat interior que suposa introduir canvis normatius que s'haguessin hagut de fer abans de començar el 2021. Però hi ha retard en la part d'accés i connexió dels generadors, que encara no està aprovat, la metodologia de càrrecs – peatges i càrrecs- perquè es fixin els nous preus també està pendent, les comunitats energètiques locals... Hi ha molts aspectes encara per definir la normativa.

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.