Jaume Roures

Empresari i productor cinematogràfic “És una bola de neu, no penses que arribaràs fins aquí, tot funciona i al final sents que tens una gran responsabilitat”
Discret i d’aparença modesta, Jaume Roures (Barcelona, 1950) ha tingut una carrera meteòrica que l’ha convertit en un dels empresaris més influents en el sector televisiu i cinematogràfic.

L’any 1983 començava a treballar a TV3 fins que l’any 1994, juntament amb el seu company Gerard Romy, van fundar Mediapro amb un capital inicial zero. Vint anys després, Roures dirigeix un dels principals grups del mercat audiovisual europeu amb més de tres mil treballadors, dels quals 150 són enginyers, repartits en 150.000 metres quadrats d’instal·lacions a Catalunya, Miami, Buenos Aires, Londres, París, els Emirats Àrabs i Holanda, entre altres llocs.

Tecnològicament, el grup ha estat revolucionari. Mediapro compta amb un potent departament de recerca i desenvolupament que els ha convertit en els primers a fer una cadena de televisió sense cintes a Portugal, són els creadors del primer canal temàtic, són pioners en el 3D i capdavanters en la retransmissió centralitzada. “Les unitats mòbils no estan al lloc dels fets, sinó que es troben en una unitat central, fet que ens permet fer diverses produccions”, puntualitza Roures. Conegut per tenir el lideratge en els drets del futbol, explica orgullós que el partit entre el F.C. Barcelona i el Reial Madrid “és el partit més vist del món, per davant de la Superworld americana”.

Per fer-nos la idea de l’abast tecnològic del grup, Roures explica que en l’últim clàssic es van instal·lar vint-i-una càmeres repartides per tot el camp, es van fer vint-i-quatre produccions de comentaristes d’arreu del món i es va distribuir el senyal en alta definició (HD) a una audiència de 44 milions d’espectadors només a Orient Mitjà. Un dels reptes tecnològics que encaren ara és la possibilitat d’emetre durant el partit una repetició de l’emissió a 360 graus, al voltant de la jugada.

Malgrat aquestes xifres, Roures no s’està d’explicar que la crisi econòmica i l’augment del 21% de l’IVA cultural ha fet abaixar considerablement la xifra d’abonats en el futbol.

“Nosaltres vam forçar que l’abonat passés de pagar 12 euros per veure un sol partit a pagar 15 euros per veure’n vuit”

explica amb referència a la coneguda “guerra del futbol”. Tot i així, amb l’impacte de l’IVA, no ha estat suficient.

L’auge d’Internet i les xarxes socials són també un dels factors que segons Roures ha portat el sector, concretament el periodisme, a una situació de col·lapse. Lamenta que hagi hagut de tancar el diari Público: “El paper desapareixerà i el nou periodisme encara està per descobrir; nosaltres no ho vam saber fer”.

Actualment, el grup lidera la producció de nombroses sèries i programes televisius a l’Estat espanyol i defensa que s’ha de continuar apostant per les televisions públiques: “Ens fa sentir partícips, són un instrument de servei al ciutadà i un element de democràcia”. I afegeix: “A l’Estat espanyol la televisió pública costa 40 euros l’any per persona; ens ho podem permetre i és necessari”. I continua: “Sí s’haurien de reestructurar perquè en moltes ocasions estan sobredimensionades”.

Roures, conegut també per haver estat el productor cinematogràfic de diverses pel·lícules de Woody Allen, explica que la pujada de l’IVA cultural ha estat un cop molt dur per a la indústria, però assegura que el que afecta més el cinema és la pirateria:

“Fins que les administracions no prenguin mesures severes, el cinema mai no podrà sortir de la crisi”

Roures produeix ara una pel·lícula de Fernando León, rodada al Regne Unit, prepara diversos documentals per a museus de Mèxic, Itàlia i el Brasil, un documental dels germans Roca i un documental en 3D sobre Barcelona.
 

Text: Isabel Marquès

 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.