La intel·ligència artificial permetrà que la xarxa neuronal del vehicle aprengui en funció de les dades proporcionades

El vehicle autònom i connectat apareixerà en la vida quotidiana de forma imminent ja que els prototips existents cada cop més responen a l’entorn que els envolta. Frenen en sec davant d’una possible col·lisió, avisen el conductor quan hi ha objectes pròxims i, fins i tot, fan girar el volant quan es trepitja un voral. Totes aquestes tecnologies existeixen i ja estan implementades. La mobilitat i el transport són pilars molt importants en el creixement de l'economia als països desenvolupats i un sistema de transport eficaç és sinònim d'una societat avançada.

Davant d'aquest nou paradigma, el Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya (CIAC), juntament amb la Societat de Tècnics d'Automoció (STA), van organitzar una jornada que al Centre de Formació Professional d’Automoció (CPFA). Al llarg de tota la cita, es va donar un gran valor i importància a la formació dels joves dins del sector. Per aquest motiu es va promocionar un curs: El vehicle connectat, els sistemes cooperatius, la conducció automatitzada, la innovació i la ciberseguretat en el transport. Aquesta formació, d'uns dos mesos de durada, pretén ensenyar les tècniques i tecnologies del vehicle connectat, així com aspectes relacionats amb l'emprenedoria i les diferents visions i marcs de treball legals dins d'aquest nou sector. Álvaro Arrue, project Manager del Connected and Automated Driving d’Applus (IDIADA), va assegurar que ens trobem “en una evolució i revolució en el món transport”. Finalment, el curs comptarà amb un mòdul de ciberseguretat al vehicle i en el sistema de transport, un tema que van tractar tots els ponents en la taula rodona. 

Altres qüestions que van aparèixer a la jornada estaven relacionats amb l'ètica que es pot implantar a un vehicle i la presa de decisions d'aquests autòmats una vegada estiguin sols a la carretera. La missió d'aquest curs se centra a formar estudiants i personal, ja que, en tractar-se d’un sector en auge i molt demandat pel planter de professionals a Espanya interessats pels vehicles autònoms, s'està quedant buida i les grans empreses estrangeres contracten molts d’aquests enginyers.

La intel·ligència artificial va ser el tema central, atès que és imprescindible a l'hora d'integrar la conducció autònoma. En el seu projecte actual, el professor titular del Departament de Ciències de la Computació de la Universitat Autònoma de Barcelona i investigador principal de conducció autònoma del Centre de Visió per Computador (CVC), Antonio López, va explicar que la base d'aquesta intel·ligència artificial són les xarxes neuronals. “Actualment, la irrupció de les xarxes neuronals és fiable i disposem de suficient tecnologia tant a nivell de maquinari com de programari”. La funció d'una xarxa neuronal integrada en un vehicle es basa en el fet que és la pròpia màquina la que aprèn, d’acord amb els estímuls externs, i va discriminant què és important i què no”.

En la ponència, es va exposar el cas de l'empresa NVIDIA, que ha aconseguit implantar aquestes xarxes neuronals als cotxes. “Els enginyers indiquen a la xarxa els estímuls que han de cridar-li l’atenció i després, amb la Intel·ligència Artificial (IA), li donen un input, com per exemple una imatge. A partir d'aquest punt, es comença a entrenar el vehicle”. Una vegada entrenada la xarxa, és el propi vehicle el que decideix l'acceleració i l'angle de gir. En la taula rodona, moderada per Juan Andreade, director de l'Institut de Tecnobótica i Informàtica industrial (CSIC-UPC), es van abordar  les prediccions a llarg termini. Santiago Rodriguez, Hardware Engineering Supervisor de FICOSA, va asseverar que “aquesta tecnologia no s'implantarà abans de deu o vint anys”, tot assegurant que “és molt complicat arribar al nivell d'automatisme total”. 

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.