La nova guia de transformació digital de la PIME
No podem obviar que vivim en una societat plenament digital (i depenent de la tecnologia) i que aquest condicionament digital defineix un entorn socioeconòmic en constant evolució que inevitablement impacta en la nostra vida personal i professional.
En aquest context, el concepte transformació digital està en boca de tots cada dia i en l'àmbit professional està en l'ideari i full de ruta de totes les empreses. És un objectiu a la vegada que un repte, ja que suposa en gran manera un canvi de model de l'organització per tal d'esdevenir més eficient i competitiva.
En el cas de la Petita i Mitjana Empresa (PIME) aquest repte no és menor i comença per entendre que vol dir i que és la transformació Digital, i aquest primer pas destapa una sèrie de qüestions claus: com ens afecta a cada un de nosaltres?, en quin punt estem d'aquesta transformació?, que ens aporta?, que hem de fer per a no quedar-nos enrere?, com s'aborda?
Amb aquest objectiu, el Grup de Treball d'Estratègia Digital (GTED) de la Comissió de Transformació Digital d'Enginyers de Catalunya ha treballat i publicat una nova Guia de la Transformació Digital de la PIME, d'aplicació també per a entitats socials. És una guia pràctica, que no es limita a definir i aclarir conceptes vinculats amb la digitalització i transformació digital, sinó que proporciona eines i pautes per a entendre en quin estat està cada organització i quins són els passo a donar i amb quins recursos.
El treball s'han presentat aquesta primavera a la seu d'Enginyers Industrials de Catalunya amb diversos testimonis que han exposat casos concrets de transformació digital en petites i mitjanes empreses.
Els principis bàsics de la transformació digital
La guia destaca una sèrie de principis bàsics a tenir en compte abans de començar a treballar i plantejar el camí de la transformació digital de la nostra empresa. Tant Xavier Gutiérrez, director de màrqueting de FLM Experts legals i comptables i Lourdes Cuevas, Internationalization CPG Expert & CEO a GÜIPUP, coincideixen que perquè la transformació pugui ser un èxit, tota la direcció de l'organització ha de creure, aprovar i impulsar el procés, ja que involucra i impacta de forma transversal en tota l'empresa i suposa un canvi cultural important inclús, en alguns casos, un canvi de model organitzatiu i/o de negoci. Per aquest motiu és molt important que tots els membres de l'organització tinguin clar quin és el rumb i cap a on es dirigeixen com a col·lectiu i com a organització. Aquest rumb l'ha de marcar clarament la direcció i de forma compromesa.
Acompanyant a aquest primer principi, els experts destaquen que la transformació digital no és un projecte o assumpte de tecnologia sinó de tota l'organització, on cada una de les àrees i actors tenen el seu paper i són rellevants. De fet, l'equip que ha de liderar el procés de transformació ha d'estar compost per persones de diferents perfils, habilitats i visions.
Un altre principi cabdal identificat a la guia és que tota empresa ha de focalitzar els seus esforços i estratègies cap al seu client (model User Centric). El propòsit i la missió com a empresa ha d'estar al voltant del que necessita el client: què li podem oferir, i com podem millorar allò que fem per a donar millor resultat i servei. Aquest enfocament és el que en definitiva defineix la cartera de productes i/o serveis que oferim, la nostra estratègia i, a la vegada, el nostre model de negoci i de relació, tant interna (estructura organitzativa) com externa (relació amb proveïdors i el mateix client).
Cal tenir present també, que el procés de transformació és un procés continu i permanent que es basa en processos iteratius de millora continua. No és un projecte subjecte a un calendari d'inici i final sinó que requereix processos d'anàlisi, avaluació, validació i redefinició, si s'escau, per tal de garantir un resultat eficaç i eficient.
Les palanques
La guia ens indica de forma molt instructiva que per abordar un procés de transformació digital de la nostra empresa cal recolzar-se en una sèrie de pilars fonamentals que faran de palanca transformadora i que són les persones, la tecnologia, l'estratègia organitzativa i els processos.
Pel que fa a les persones, cal tenir en què la transformació digital és un procés de tota l'organització i les organitzacions les formes i les mouen les persones que treballen en ella. Cal, doncs, treballar amb diferents perfils i talents, i en la capacitació i formació de l'equip. També, molt probablement, en la incorporació de noves tasques, responsabilitats i perfils (que poden ser externs) que sumin en el procés de definició, en l'execució i continuïtat de la transformació.
La tecnologia, sens dubte, és la palanca de canvi menys qüestionada en un procés de transformació digital, però moltes vegades, erròniament, es visualitza com l'única palanca de canvi o com l'únic objectiu. Malauradament, un procés de transformació digital basada només en tecnologia està condemnat al fracàs. Cal evitar caure en aquest parany. Tot i que, òbviament, sense aquesta palanca no és possible la transformació digital. La tecnologia és necessària però no suficient en la transformació digital.
La transformació digital exigeix que l'empresa revisi i, molt probablement, redefineixi o adapti la seva estratègia. Caldrà replantejar objectius, estudiar el mercat i les necessitats dels clients, les mancances de servei, considerar els punts forts de la mateixa empresa, les febleses i oportunitats, adaptar el model de negoci als nous objectius, i en definitiva, treballar un Pla de negoci i Pla estratègic que ha d'incloure la nostra estratègia de transformació digital.
Tot això es complementa amb un quart pilar o palanca que és el de com es fa el procés en cada una de les nostres línies d'actuació. Cal definir els processos que ajuden a aconseguir cada un dels objectius i identificar els diferents actors que participen i actuen en cada pas d'aquests processos, amb quin rol i amb quins recursos. Establir aquests processos i fer-los extensiu a l'organització ajuda a la cultura organitzativa a a la vegada que dona eines i seguretat als que intervenen en els processos.
I no com a palanca, però sí com a element important d'ajuda a l'avaluació i valoració de la implantació del nostre pla estratègic o d'actuacions, del procés de millora continua del que parlàvem inicialment: és important tenir present el valor de disposar de mecanismes de mesura i monitoratge. Comptar, des d'un principi, amb una definició d'indicadors i recollir els seus valors ens permetrà prendre el pols a la nostra organització, detectar situacions de risc, oportunitats de millora i prendre decisions encertades i alineades amb l'estratègia organitzativa.
La nova Guia de la Transformació Digital de la PIME és una guia pràctica i executiva que dona resposta a moltes de les qüestions que cal plantejar-se abans d'abordar un procés de transformació d'aquest tipus. En aquest article s'ha posat en relleu alguns dels elements més destacats a tenir en compte abans de començar. En aquesta guia, però, s'hi recullen tots els passos a seguir, començant per l'autodiagnosi sobre el punt de maduresa digital de la nostra organització, els recursos a considerar, com construir el pla director, com implementar-lo i per descomptat, les bonances i beneficis d'una transformació digital. Perquè tant si com no, cal abordar la transformació digital. En un grau o un altre, però ha de ser una prioritat.