L'escola més enllà de les classes
El començament d'un nou curs, porta també de forma inequívoca la recuperació de rutines que semblaven oblidades entre els dies d'estiu. Però l'inici de curs no és només el retorn a les aules, sinó que també acostuma a marcar un nou començament vital i personal. Els estudiants funcionem com els equips de futbol, que en comptes de classificar els records i experiències per anys naturals, ho fem per temporades, o en el nostre cas, per cursos acadèmics. D’aquesta manera, marquem el setembre com un nou començament i ens marquem propòsits i objectius com si fos Cap d'Any. Per altra banda, durant l'estiu descansem i reflexionem sobre el curs anterior, buscant formes de millorar el nostre rendiment, i també renovem la motivació per afrontar els nous reptes que ben segur sorgiran.
És aquí on el fet de participar d'associacions i projectes d'escola pren especial rellevància. Avui en dia, amb la quantitat d'informació disponible a l'abast dels estudiants, és fàcil que ens interessem per temes fora de l'àmbit estrictament acadèmic, ja siguin temes relacionats amb el camp de l’enginyeria, temes socials o aficions diferents. L'existència de projectes ambiciosos dins la mateixa universitat pot arribar a ser molt estimulant per al conjunt d'estudiants, que poden trobar en les associacions universitàries una nova forma de començar el curs. Afrontar el retorn a les aules, sabent que ja podràs aplicar part del teu coneixement a un projecte real i tangible dona sentit a l'esforç fet per aprendre els coneixements del grau. A més, alimenta la motivació de passar hores a la universitat i conèixer gent amb qui trobar un sentiment de pertinença a un grup que difícilment seria assolible d'una altra forma. El fet de tenir un objectiu en comú i lluitar en grup per assolir-lo aporta una experiència i un bagatge complementari al curs acadèmic inestimables, adquirint tant coneixements com habilitats socials molt útils de cara a un futur.
Tanmateix, tot i el valor d’aquestes experiències, sempre és complicat connectar amb les veritables estrelles de cada setembre, els estudiants acabats d’entrar a la universitat. Amb la impressió que causa el canvi de l’institut a la universitat i l’aura de dificultat que sempre envolta els graus d’enginyeria, molts alumnes de primer ni es plantegen informar-se sobre totes les possibilitats i recursos que ofereix l’escola. Tot i que amb el pas dels semestres van trobant el seu lloc dins el món universitari, sovint es mantenen aliens a les associacions amb l’argument que participar-hi d’alguna, farà que els seus resultats acadèmics es ressentin. Però, a l’ETSEIB, tenim la demostració de tot el contrari.
A la nostra escola, hi conviuen cada cop més associacions d’estils molt diferents. Algunes de purament enginyerils, com el prestigiós BCN eMotoresport o l’Arm2u amb el seu braç robòtic, d’altres més de caràcter empresarial, com el Forum ETSEIB i sense oblidar la sempre activa assemblea d’estudiants. D’altra banda, també, hi ha espai per talents més artístics com pot ser el teatre o agrupacions musicals, demostrant així una connexió profunda entre l’enginyeria i l’art. Que totes aquestes associacions continuïn funcionant i mantenint membres, és la prova que es pot compaginar l’activitat acadèmica amb altres projectes. Sense deixar de ser cert que això pot provocar moments d’alta càrrega de feina, el fet de tenir companys d’associació en situacions similars o que, fins i tot, ja han cursat les assignatures, també ajuda a poder afrontar aquests pics de treball.
És responsabilitat tant de les escoles, com dels que ja hem passat per aquest tipus de projectes, com en el meu cas el Forum ETSEIB, de promocionar i incentivar a les noves generacions a què aprofitin els seus interessos i talent per formar part de projectes d'aquest estil. Val a dir que des de l’ETSEIB en concret ja s’estan fent passos per tal que es doni aquesta transmissió de coneixement amb programes com el de Mentories entre iguals que organitza sessions d’orientació pels estudiants de primer.
Per la universitat també és de gran valor explotar aquest talent, ja que amb el suport adequat i les ganes i esforç propis dels estudiants, aquests projectes poden assolir fites molt altes i, perquè no, renom internacional, amb l'impacte positiu que això provoca en l’Escola.