«Millorem les plataformes tecnològiques per poder automatitzar i maximitzar l'eficiència dels processos»
Entrevista a David González, director Sistemes d'Informació de Port de Tarragona
Quina és l'estratègia que està seguint Port de Tarragona des del punt de vista de les comunicacions dintre del projecte Smart?
El departament de Sistemes d'Informació col·laborem com a partner tecnològic amb la resta de direccions per ajudar a aconseguir els seus objectius. El que estem fent és millorar les plataformes tecnològiques per poder arribar a automatitzar i maximitzar l'eficiència dels processos. Un dels darrers projectes que s'ha dut a terme és generar un repositori d'informació medi ambiental a partir dels diferents sensors i cabines que hi ha en el recinte portuari. Així generem quadres de comandament que permetin el departament de Medi Ambient prendre decisions.
Les següents passes en aquests projectes seran introduir els sistemes i les regles necessàries per prendre decisions automàticament en temps real.
Per un altre costat, intentem millorar l'eficiència de la col·laboració amb la resta d'actors de la comunitat portuària a través del Port Community System, un software que modela les relacions entre els nostres clients i les administracions. El que estem buscant es modelar relacions B2B sense la intervenció de l'administració.
Quines són les principals tecnologies que s'estan implementant o us plantegeu implementar?
Business Inteligence ja s'està utilitzant. Hi ha diversos departaments que tenen un quadre de comandament en funció de les dades que ens han sol·licitat. Els processos de transformació dels diferents orígens de les dades, i quan dic origen tant poden ser bases de dades com informació de sensors que hi ha dintre del port, ja s'han realitzat i consolidat en una única base de dades.
Per un altre costat, hem analitzat la tecnologia BigData i els orígens de les nostres dades. Hem arribat a la conclusió que, ara per ara, el BigData no ens soluciona els problemes que tenim. Això no vol dir que en un futur sorgeixi una problemàtica que requereixi aquesta tecnologia. Ni tenim tanta quantitat de dades ni fonts de dades tan heterogènies com per haver d'implementar BigData.
També hem avaluat implementar la xarxa 4G, però té un cost molt elevat. Tenim una xarxa de fibra òptica molt potent per les fonts i els destins d'informació que ho necessiten. Per aquells que no requereixen tanta transferència de dades disposen de la xarxa TETRA. És suficient per aquells dispositius que no necessiten una alta tassa de transferència. Per exemple, un sensor en el recinte portuari o una boia que està monitoritzant l'onatge envien molt poca informació, que es pot enviar mitjançant TETRA.
El que intentem és maximitzar l'eficiència en la transmissió de la informació, no en l'intercanvi de documents. El document es construeix a partir de la informació que s'intercanvia.
També disposem d'un GIS, que té una part publicada en la web de l'autoritat portuària i bàsicament serveix per a que els clients puguin veure la situació dels vaixells en el port. A més, el departament d'Instal·lacions utilitza el GIS, però no en la versió web, sinó en una aplicació desenvolupada en exprés per planificar les maniobres i l'atracament dels vaixells.
Així mateix, el departament d'Instal·lacions està implementant un SCADA i està creant creixent dia a dia el número de sensors sobre vàlvules i estacions de transformació.
Sense una visió holística de la infraestructura portuària no es pot arribar a ser un SmartPort
Al final el que busques és millorar l'eficiència, ja sigui amb iniciatives smart o amb iniciatives col·laboratives. Per una part, estem treballant molt la temàtica mediambiental, amb moltes propostes, i per una altra, millorar la relació i l'eficiència dels processos de tota la comunitat portuària.
*Autor: Albert López