Olga Espí: “Liderar és un art”
Olga Espí és enginyera industrial i després de quinze anys al món industrial i en empreses multinacionals – on va passar per posicions de direcció d'operacions, processos i altres- va fer un màster en creixement personal i lideratge que li va permetre fer una transformació professional amb la qual ara trasllada a la transformació de les organitzacions des de la consultora Talking Leaders Academy. Té clar que "liderar és un art" i defensa la necessitat d'incorporar el rol del líder als equips per tal que qualsevol organització pugui assolir els seus objectius i procurar pel desenvolupament del personal. Espí explicarà com aplicar el lideratge transformador a la jornada 'Enginyeria del nou lideratge: de la inspiració a la transformació' que organitza la Comissió de Lideratge Empresarial d'Enginyers Industrials de Catalunya.
Què és el lideratge? I el nou lideratge?
El lideratge és la capacitat que té una persona de portar el seu equip cap a la visió de l'organització generant un entorn que possibiliti, de manera sostenible, extraure els talents individuals i alinear-los cap als objectius de l'equip. Quan parlem de nou lideratge, s'hi afegeix la confiança en l'equip, el nou rol del líder, com a proveïdor, facilitador, i amb vocació de servei, que sap extreure el millor de cada persona perquè l'equip sigui creatiu, resilient, es pugui autogestionar i pugui arribar més enllà d'on es pensava. Els líders són la palanca que possibilita la transformació de les organitzacions. Els entorns actuals són molt canviants i obliguen les organitzacions a evolucionar per seguir sent referents als seus mercats i, perquè evolucionin les organitzacions, han d'evolucionar les persones que les integren.
Lideratge és el mateix que direcció?
Doncs, no. Lideratge i direcció no són exactament el mateix tot i que estan estretament relacionats. El lideratge implica la capacitat d'influir en els altres per aconseguir un objectiu comú, inspirant i motivant l'equip perquè aquests col·laborin en pro dels objectius de l’equip. El líder s'enfoca a crear aquesta visió i generar un entorn de confiança que fomenti el desenvolupament dels membres de l'equip perquè aquests col·laborin en pro dels objectius de l’equip. La direcció està més relacionada amb la gestió i l'organització dels recursos, tant humans com materials. El lideratge se centra més en l'aspecte humà i motivacional, i la direcció té un enfocament més empresarial.
Són dos rols diferents, doncs.
I tots dos són necessaris. Un líder té moments que ha de ser més directiu i al revés. Ha d'anar canviant de barret en funció del context. La part de direcció és més operativa, d'anàlisi i de resolució de conflictes. El lideratge està enfocat a la vessant motivacional. Però calen tots dos. Amb un lideratge només operatiu, l'equip té mancances de creixement. Amb un líder que només es dediqui a motivar, li mancarà la vessant operativa. En general, necessitem els dos rols, ens fan falta a la vegada.
Com es diferencien els bons lideratges dels que no ho són?
Exercir un lideratge ineficient o inadequat acaba impactant negativament a l'equip i desemboca amb manca de compromís, desequilibri de dedicació de treball, manca de propòsit comú, un equip no cohesionat... Quan apliquem un lideratge més autèntic, preocupant-nos per les persones, aconseguim equips amb seguretat psicològica, amb la cultura del feedback, amb diversitat, amb un propòsit comú i compartit que ens permet adaptar-nos als canvis i adoptar nous reptes.
Com s'aprèn a liderar?
M'encanta contestar aquesta pregunta. Com s'aprèn a liderar? Liderant. Liderant amb consciència. Liderar és una habilitat i només es pot aprendre practicant. Primer de tot, has de voler liderar i entendre el teu rol, el perquè lideres, el propòsit final i entendre l'impacte que generes en projectes. És important entendre on estàs. Tot això es treballa a partir dels power skills, partint de l'autoconeixement, sabent on volem arribar i identificant les fortaleses. I molt important: per millorar has de tenir la voluntat de millorar i demanar reaccions. És impossible aprendre a liderar sense feedback.
Els cursos serveixen?
Sí, perquè es treballen les habilitats a partir de l'autoconeixement. Liderar és un art. Tu tens una maleta amb eines i les has d'anar provant, aprenent, què creus que va millor. Ho has d'anar ajustant. És un habilitat, com ballar, que fins que no practiques segur que no n'aprens. Les formacions et donen la maleta d'eines.
La sessió del 23 de maig va dirigida a enginyers i enginyeres. Tu ets enginyera i experta en lideratge. Els enginyers són bons líders?
Els enginyers podem ser bons líders per les habilitats i competències que desenvolupem durant la formació i experiència professional. Els bons líders cal que tinguin capacitat de resolució de problemes i els enginyers i les enginyeres això ho tenim per la mà. També tenim pensament analític, estem entrenades per analitzar detalladament les situacions per prendre les millors decisions, la gestió de projectes, gestió d'equips, etc. En qualsevol posició d'enginyeria se'ns requereixen aquestes habilitats igual que la capacitat d'adaptar-nos i imaginar solucions innovadores. Tot el que ens anem trobant els enginyers i enginyeres suposa una forta base per la visió estratègica del lideratge, però per ser bons líders calen altres habilitats com l'empatia o la comunicació .
Justament sempre es diu que la professió ha de treballar més l'empatia i la comunicació...
Això està relacionat amb els estils cognitius. Hi ha enginyers més visionaris i orientats a objectius, però també n'hi ha d'enfocats als processos que els agrada treballar en equip i en tenen molta cura. Sí que potser predominen els primers amb la presa de decisions des del cap i no des de l'harmonia. Però tot això es pot aprendre.
És prou present aquesta visió del lideratge en les organitzacions actuals?
Hi ha molt camí a recórrer. Sortim de les facultats o dels centres formatius sense formació en lideratge i el primer que fem és entrar en una organització i dins d'un equip. El lideratge és 360°: hem de liderar cap a baix, els que estan al mateix nivell , t'has de liderar tu mateix i has d'aprendre a liderar cap amunt. I, de cop i volta, coneixem la tècnica i ens manca la vessant més relacional. Un equip té dues feines, la tècnica i la relacional, S'ha d'aprendre a treballar aquesta paradoxa, perquè un equip amb els millors professionals que no se sàpiguen comunicar bé i no sàpiguen resoldre els conflictes difícilment no assoliran els objectius.
- Respon
Enllaç permanent