Robotrack, el sistema de construcció de via ferroviària del futur

La robotització de la construcció d’obres ferroviàries contribuirà de forma notòria a l’expansió de la utilització de la via en placa prefabricada. El Robotrack és un projecte que aposta per aquesta innovació que millora la competitivitat de la construcció de la via ferroviària. El consorci del projecte Robotrack està coordinat per l’empresa VIAS i compta amb un equip multidisciplinari format per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, CEMOSA, Eurecat, la UPV i el Grup d’Investigació en Enginyeria Ferroviària. És fàcilment escalable i en el futur hi haurà sistemes multirrobot que multipliquin el rendiment global.
 
El sistema Robotrack es basa en l’adaptació d’un robot industrial convencional de grans dimensions (amb un payload superior als 1.000 quilos) per a l’operació en les condicions d’elevats nivells de pols i d’intempèrie presents al voltant d’aquest tipus de construcció. Aquest robot s’equipa amb una combinació de sensors que fan possible la localització autònoma de les plaques prefabricades, monitorar el seu posicionament i ajustar les peces en l’operació de col·locació final. El Robotrack també incorpora un sistema de visió per computador, làsers d’elevada potència i sensors de radar, adaptats a l’entorn d’execució. 
El cap de projectes de Robòtica Industrial a l’Eurecat, Daniel Martín, afirma que “l’objectiu principal del sistema Robotrack consisteix a detectar les plaques aprovisionades al costat de la via, subjectar-les i moure-les a la seva posició final. És important adaptar els moviments per ajustar el posicionament final de les plaques i complir amb els requeriments de precisió”. 
El Robotrack, considerat el sistema de vida ferroviària del futur, és altament recomanat en la construcció de línies de metro i túnels, tramvia, línies d’altres prestacions per a trànsit de mercaderes i línies d’alta velocitat (especialment per sobre dels 350 km/h). Martin explica que “aquest tipus de sistema de construcció s’ha instaurat ràpidament en diferents països, especialment al Japó, una de les principals potències en tecnologia ferroviària en l’àmbit mundial”. 
 
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"914","attributes":{"alt":"","class":"media-image","typeof":"foaf:Image"}}]]
 
Avantatges del Robotrack 
La tecnologia de Robotrack permetrà automatitzar i millorar aquest procés, produint-ne un notable increment de la productivitat en la construcció d’infraestructura ferroviària mitjançant terminis més curts i una reducció dels costos. 
Les previsions indiquen que amb el Robotrack es podran col·locar 800 plaques en un dia amb un torn de 8 hores, fet que comporta la instal·lació de 450-500 metres lineals cada jornada. Actualment, el rendiment de construcció és de 175-350 metres cada dia. 
Gràcies al sistema robotitzat, es redueix dràsticament la quantitat de maquinària pesant necessària per construir la via. “Si parlem des d’un punt de vista més tècnic, el nou sistema robotitzat preveu incrementar la precisió en el procés d’instal·lació de les plaques, oferir més qualitat en l’acabat de l’obra i millorar la traçabilitat gràcies a l’adquisició contínua de dades”, conclou Martín.
El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.