Sobre la reforma educativa de ciències; visió des de la tecnologia
Aquests dies se’n parla (menys del que caldria, creiem) de la reforma horària i de continguts a Batxillerat, proposada pel Departament d’Educació i Formació Professional, que afecta algunes matèries de ciències del Batxillerat. I si bé és cert que hi ha hagut una proposta (que encara no és ferma), voldríem, des d’aquestes ratlles, fer un senyal d'“Ep! Calma!”.
El sentit d’aquest article no és criticar la proposta de modificació curricular (que, quan convingui ja la criticarem, que consti) com lamentar obertament i de manera pública tot l’enrenou que s’ha generat al voltant... Que no està ajudant gaire (ans al contrari). Des de la Societat Catalana de Tecnologia hem viscut, en primera persona, com alguna plataforma, amb menys que més criteri, ha volgut sacsejar l’opinió pública a parer seu, al·legant que tenen total suport i empara de filials científiques i tècniques, i posant en boca de tothom paraules que ni tan sols havíem sentit... Compte!

Fa uns anys (pocs) vàrem viure una situació relativament similar, ja que en aquell moment es plantejava una retallada d’assignació horària de Tecnologia a l’ESO que, a banda d’un desgavell, es va proposar des del Departament, de manera totalment unilateral, sense que hi hagués l’oportunitat de poder-ho comentar o argumentar amb la Conselleria. I des d’un sentiment de David contra Goliath, vam haver de lluitar i vam poder contenir el desastre, tot i que no es va poder fer enrere del tot aquella proposta infame (i així ho vam explicar a l’article Quo Vadis, Tecnologia?).
Ara, la situació és, com hem dit, relativament similar. Així, d’una banda, el sector afectat (Ciències) no és petit, i la mida importa (sempre). D’una altra banda, quan s’ha demanat una trobada amb la Conselleria, la resposta ha estat immediata i s’ha pogut celebrar una trobada per exposar percepcions i sensacions, sempre des de l’educació i el respecte mutu i fugint dels titulars més mediàtics i de les notícies que algunes plataformes han llençat, més sensacionalistes que rigoroses. Així, al nostre entorn, diverses filials de la Secció de Ciències i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans, ens hem activat, hem elaborat un manifest i hem pogut parlar amb la consellera Niubó per saber, de primera mà, què hi ha i què es persegueix amb aquesta proposta.
És cert que la normativa estatal de la LOMLOE (Ley Orgánica 3/2020) condiciona el marge d’adaptació de les matèries de Batxillerat a les singularitats pròpies de Catalunya, i que ara es planteja, a requeriment del Ministerio de Educación. Aquests canvis no només afecten matèries en concret (Física, Química, Biologia i Geologia) sinó que alteren també les proves d’accés a la universitat.
I si bé aquests canvis generen inquietud i malestar de manera especial a la comunitat educativa, que en definitiva reclamen estabilitat i racionalitat en el sistema educatiu, també afecten, de manera general, a la societat, en tant que els canvis en les propostes educatives afectaran generacions de joves en formació que són la nostra pedrera científica. El diàleg i el debat constructiu són el camí per construir una proposta consensuada entre el Departament d’Educació i els interlocutors acreditats, sense perdre de vista el que de debò és important: la formació de l’alumnat i el seu progrés educatiu per assolir les competències. I aquest debat i aquest diàleg només es poden aconseguir, de manera efectiva, si es fa evitant els interessos corporativistes que poden desviar l’esperit d’aquests.
Som i serem al costat de totes les filials de ciències, i acompanyarem on calgui als representants d’aquestes en les seves iniciatives i propostes perquè no és un problema d’uns quants sinó de tothom. I restem a disposició de la societat en general, si voleu fer-nos arribar consultes o comentaris.
Sabeu que, des de la SCT, no defallirem en la nostra perseverança per aconseguir que la proposta educativa sigui justa per al nostre col·lectiu de professorat però, sobretot, adequada a les necessitats de les generacions joves que, amb una formació de qualitat, han de jugar un paper clau en el desenvolupament científic, tecnològic i social del nostre territori.