Tret de sortida als debats del Monogràfic de Mobilitat Elèctrica
Pel 2023, Catalunya té el repte d’assolir tenir, en circulació, 62.500 vehicles elèctrics pels quals es calcula que es necessitaran 25.000 punts de recàrrega. La implantació d’aquestes infraestructures, el seu desplegament i els canvis que suposaran pel sector energètic han estat el rerefons del primer debat del Monogràfic de Mobilitat Elèctrica, aquest dimecres a l’ETSEIB. La incitativa, d’enginyers Industrials de Catalunya, busca reflexionar sobre el canvi de paradigma que suposarà l’extensió del vehicle elèctric.
La presentació d’aquest dimecres, a l’aula Capella, ha aplegat cinc dels experts que formen part del MEE i han recollit els propis articles en les seves ponències:
- Autoconsum i Vehicle Elèctric, de Ferran Garrigosa (Km0 Energy)
- Recàrrega de Vehicle Elèctric, de David Puyalto (ABB)
- Gestió de la recàrrega de Vehicle Elèctrica, Oriol Fàbregas (Wallbox Chargers)
- Los cambios en el mundo del automóvil en los próximos 5 años, de Marta González (easycharge) - presentat per David Huete
- L'ús de l'electricitat com a vector energètic de futur i reptes de futur, a càrrec de Roberto Villafáfila (CITCEA-UPC)
Aquesta primera sessió ha comptat també amb la presència de la directora de l’ICAEN, Marta Morera, que ha recordat la importància de la mobilitat elèctrica per a la descarbonització ja que actualment, el 45% del consum d’energia a Catalunya rau en aquest sector. Per Morera, cal implantar el vehicle elèctric – i en aquest sentit, destaca que Catalunya està “per davant” de totes les comunitats autònomes- però demana començar a fer un “canvi de mentalitat com a societat”. En declaracions a Fulls d’Enginyeria, Morera ha recalcat que no podrem “substituir” un cotxe de combustió per un elèctric, sinó que cal modificar el model de mobilitat i fer la major part dels trajectes amb transport públic, a peu o en bicicleta o, fins i tot, en vehicle elèctric compartit, entès “com a servei i no com a propietat”.
El professor del Departament d’Enginyeria Elèctrica de la UPC i cap de l’àrea d'Enertrònica del CITCEA-UPC, Roberto Villafáfila, aquesta canvi de paradigma també estarà marcat per “l’oportunitat” que oferiran els vehicles elèctrics al sistema energètic ja que un vehicle tindrà dues funcions, la de “mitjà per bellugar-se” i, quan estigui connectant, carregant-se, tindrà també la capacitat, si així es desenvolupen les infraestructures, d’integrar millor les energies renovables.
Compromís de l’enginyeria
El MME és una iniciativa d’Enginyers Industrials de Catalunya i compta amb el suport de Caixa d’Enginyers i la Mútua dels Enginyers. Pere Homs, director d’Enginyers Industrials de Catalunya ha situat la tasca dels professionals de l’enginyeria per “liderar” l’evolució tecnològica per “assumir compromís i responsabilitat per aconseguir un món millor”. A banda de l’espai web on es recullen els articles, el MME preveu organitzar una jornada com la d’aquest dimecres cada dos mesos, centrant-se en els altres àmbits (automoció, medi ambient, Economia, Societat digital, Mobilitat, a més d’energia).
Per l’impulsor d’aquest projecte, Francisco Vallecillos, president del grup de treball de Mobilitat Elèctrica l’objectiu final és “canalitzar” el coneixement de tots els professionals que es dediquen a aquest àmbit “novedós” i no perdre talent. Per Vallecillos, els enginyers són la professió “clau per alinear i liderar el canvi de paradigma” que suposa la mobilitat elèctrica.