Valle Andaluz del Hidrógeno Verde de Cepsa: transició ecològica a Europa

La transició energètica avança de manera imparable en molts sectors i aspectes de la indústria. CEPSA ho està demostrant convertint-se en una de les empreses que més està invertint en hidrogen i amoníac verd a escala europea i internacional. En el marc de la seva estratègia Positive Motion, han posat en marxa el Valle Andaluz del Hidrógeno Verde, el projecte més ambiciós d'hidrogen renovable d'Espanya i un dels més importants d'Europa, que permetrà accelerar la transició ecològica i assolir una major independència energètica en el continent. Així ho ha explicat Marcos Tuite, Hydrogen Projects Execution Manager de CEPSA, a la jornada Hidrogen verd a escala europea: CEPSA a la transició energètica, organitzada per la Comissió d'Indústria química d'Enginyers Industrials de Catalunya.

El projecte, que suposa una inversió de 3.000 milions d'euros, crearà dues noves plantes de generació d'hidrogen verd als energy parks a Palos de la Frontera (Huelva) i San Roque (Camp de Gibraltar, Cadis), que comptaran amb una capacitat total de 2 GW d'electròlisi. Es posaran en marxa per fases i començarà l'any 2027. Aquest pla permetrà el desenvolupament de productes derivats com l'amoníac i el metanol verds, que contribuiran especialment a la descarbonització del sector marítim. Huelva se centrarà en el consum industrial, no només de Cepsa sinó d'altres aliats que consumeixen amoníac, i Cadis estarà més centrada a oferir la part de combustibles renovables d'origen no biològic (RFNBO, per les sigles en anglès) marins. Aquestes plantes produiran fins a 300.000 tones d'hidrogen verd a l'any, el que impulsarà la producció de biocombustibles de segona generació per a l'aviació (SAF), el transport pesant terrestre i el marítim.

"Disposem d'un model productiu d'hidrogen sòlid que pot arribar a competir amb els millors del món" ha afirmat Tuite. Han format aliances amb empreses com EDPFertiberia o el Grup Apical, entre d'altres. "L'avantatge d'aquests projectes és que tenen l'Off-take i la venda assegurada" ha confirmat el Manager de CEPSA. D'aquesta manera l'empresa, una de les primeres companyies energètiques i químiques d'Espanya, està compromesa a impulsar la transició energètica, a la mobilitat sostenible, l'hidrogen i amoníac verd i als biocombustibles de segona generació, així com a la circularitat, aspectes fonamentals de les polítiques europees. Les dades de l'empresa indiquen que a partir de 2030 la importància del bio-fuel i l'e-fuel augmentarà. El metanol serà essencial, però des de Cepsa preveuen que finalment l'amoníac serà el vector guanyador, a causa de la dificultat de la logística de la producció de metanol a partir del CO₂. "La UE ha imposat un límit de captura directa de CO₂ de l'aire cap a l'any 2040, el que impossibilita l'avenç del metanol" ha declarat Tuite.

La descarbonització del sector marítim també és una oportunitat estratègica per a Cepsa. L'estret de Gibraltar ofereix una posició privilegiada, ja que cada any passen més de 10 milions de vaixells i conforma el 30% de les operacions de bunkering, el subministrament de combustible per a embarcacions. Cepsa lidera el 40% quota de mercat i localitzacions com el Port d'Algesires són ideals per establir el primer corredor d'hidrogen verd amb Europa. El desenvolupament d'aquesta vall posicionarà els ports andalusos com a referents mundials als corredors internacionals de l'hidrogen verd i en el subministrament de nous combustibles verds per al transport marítim. S'espera que la demanda total d'H2 verd sigui superior a 6 MTn/any per al 2030, on 3,5 MTn passin pel Port de Rotterdam, segons l'acord signat amb aquest per crear el primer corredor d'hidrogen verd entre el sud i el nord d'Europa, enllaçant també amb altres ports com el de Singapur. Suposarà la generació de 10.000 llocs de treball i dinamitzarà l'activitat econòmica de més de 400 pimes de la zona. Així mateix, potenciarà l'activitat industrial de la regió facilitant l'accés a una energia assequible, accessible, segura i sostenible, propera a més als centres de producció. A Andalusia ja es consumeix un 40% de l'hidrogen que s'utilitza a Espanya actualment.

Segons l'Hydrogen Council, amb els projectes anunciats i compromesos fins al 2030 arribarem fins a un 20% de substitució de l'hidrogen actual per hidrogen electrolític. La producció d'hidrogen al món és de 120 milions TM/any, de les quals Espanya en produeix 500.000. El 96% del total és d'origen fòssil i la resta ve per electròlisi. També és important considerar que la densitat energètica de l'hidrogen, el metanol i l'amoníac són molt diferents de les d'un combustible fòssil líquid. El contingut energètic de l'H2 produeix una alta energia per unitat de pes i una baixa energia per unitat de volum. Fins ara, la demanda d'aquest s'ha orientat a un ús industrial, no a un ús energètic i s'ha atès sobre la base de produir-lo, principalment, a partir de combustibles fòssils.
 

Perspectiva global de l'hidrogen

La descarbonització a favor de l'electrificació de l'economia a escala internacional és cada cop més necessària. "El desenvolupament de les energies renovables és vital, però no són suficients, cal complementar-les amb altres biocombustibles i l'hidrogen" ha afirmat Lluís Pinós, president de la Comissió d'Energia d'Enginyers Industrials de Catalunya. L'augment de la temperatura global i les emissions de gas amb efecte d'hivernacle (GHG) en augment a causa de l'activitat humana fan més urgent la transició. De les 50 Gt/any de CO₂ que s'emeten en l'àmbit mundial, el 75% tenen un origen fòssil.

Entre els principals avantatges de l'hidrogen per a l'electrificació està la descarbonització dels sectors més contaminants, difícils d'electrificar, com poden ser el transport pesant o la indústria energètica. L'hidrogen també facilita la incorporació d'energies renovables i netes, genera energies de zero emissions, flexibilitza el sistema elèctric, produeix combustibles sostenibles i aporta independència energètica al panorama mundial. Molts països, entre ells Oman, Itàlia, Austràlia o Xile veuen l'hidrogen com a part essencial de la solució del problema de la transició energètica i es troben avançant considerablement en aquesta tecnologia.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.