ViBelt: Solució per superar el vertigen

Plantejar solucions tecnològiques per ajudar a superar el vertigen. Això és el que proposa el projecte ViBelt, un projecte desenvolupat per estudiants del grau en Enginyeria Biomèdica de la Universitat Pompeu Fabra (UPF). Aquest ha estat el guanyador del premi a la millor proposta de dispositiu mèdic. Cada any,  en el marc de l’assignatura Introduction to Medical Devices and their Design (IMDD), el estudiants plantegen dissenys de nous dispositius mèdics per millorar el tractament de diferents malalties i el benestar dels pacients. Anualment s’escull una proposta guanyadora d’entre cinc projectes presentats.

ViBelt planteja una solució tecnològica no invasiva per a la rehabilitació vestibular per solucionar el vertigen. El sistema vestibular es troba a l’oïda interna i ajuda a mantenir l’equilibri i controlar el vertigen. La proposta guanyadora d’aquesta edició ha estat desenvolupada per l’equip d’estudiants constituït per Manal Barrouhou, Clàudia-Li Valiente, Carla Leal, Eva Maria Ferrer, Iraïs Garcés de Marcilla, Nerea González Aranceta, Daniel Patón i Judith Recober. 

Recober, representant a l’equip, ha agraït el suport que representa aquest premi per portar a terme aquest projecte i ha transmès la il·lusió de tots els membres per poder-lo tirar endavant. A més, sobre l’educació ha declarat que “assignatures com aquesta, basades en projecte, són molt valuoses i interessants per a la nostra educació i experiència”. 

El premi ha estat concedit per un comitè d'avaluació amb experts del món universitari i de companyies del sector clínic i tecnològic. El projecte rebrà un ajut de 5.000 euros del Consell Social de la UPF per, més enllà de l'esfera acadèmica, implementar-se en entorns clínics reals. A més del suport del Consell Social de la UPF, el premi inclou l'acompanyament i l'assessorament de la Unitat d'Innovació - UPF Business Shuttle, que promou la transferència del coneixement i l'emprenedoria al món científic i empresarial, a partir de projectes generats a la Universitat.

Aquest comitè està integrat per Núria Brunet i Garcia (Technology Transfer Manager a la UPF), Marta Guardiola Garcia (CTO, cofundadora i presidenta de Miwendo), Javier Jiménez (CEO i fundador de NewBorn Solutions), Núria Martí (Directora d'Innovació i Desenvolupament de Negoci a Biocat), Xavier Puñet Ortiz (PhD, MPM i Innovation Business Developer a i4KIDS) i Antoni Riu (director gerent i cofundador de Galgo Medical).

Montserrat Vendrell, presidenta del Consell Social de la UPF, explica que el premi s’ha atorgat a ViBelt perquè “fomenta l’aprenentatge per reptes transversal, engloba diferents disciplines i potencia la innovació i l’esperit emprenedor. Tots aquests valors són els que vol impulsar el Consell Social, perquè creiem que són els que la societat necessita”.  A més del projecte guanyador, es van presentar quatre propostes més que plantejaven solucions tecnològiques vinculades al tractament de malalties gàstriques, de l'oïda, del sistema nerviós o de la salut mental.

Assignatura per dissenyar dispositius mèdics

El principal objectiu d'IMDD és educar sobre els mecanismes tecnològics necessaris per desenvolupar i dissenyar dispositius mèdics, principalment de malalties cardiovasculars i neurològiques. A més, s'expliquen conceptes bàsics sobre com comercialitzar-los a través de les seves aplicacions mèdiques reals.

El seu coordinador i professor del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, Antoni Ivorra, afirma que "durant un parell de mesos, els estudiants identifiquen i validen una necessitat clínica, ideen un dispositiu mèdic com a resposta a aquesta necessitat clínica, analitzen aspectes normatius, de propietat intel·lectual, comercials i empresarials, realitzen proves de concepte i preparen una proposta de desenvolupament futur per optar a un premi competitiu".

Els estudiants es poden organitzar en grups de quatre a vuit persones per treballar conjuntament en el projecte. Tot i que el tema és lliure, en tots els casos han de seguir unes pautes mínimes que inclouen l'anàlisi de les característiques fisiològiques i patològiques de la malaltia que serà tractada a través del dispositiu; els dispositius tecnològics que s'hagin desenvolupat anteriorment amb finalitats similars; els materials del dispositiu proposat; les metodologies aplicades; els avantatges i riscos, etc.

L'alumnat, en acabar el projecte, ha de fer una presentació on pot exposar un prototip, posant èmfasi en els beneficis de la seva implementació, plantejada amb l'objectiu de convèncer possibles inversors o empreses i clíniques del sector mèdic.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.