Wattius: solucions electròniques per a bateries

Després d'haver estudiat junts a l'ETSEIB i coincidir en la mateixa empresa, FICOSA, Xavier Massot i Eduard Godori van decidir apostar per projectes ''engrescadors''. La seva experiència amb l'equip de Motorsport a la universitat que competeix a la Formula Student els havia donat ja la primera experiència amb el món de les bateries elèctriques i gairebé per casualitat van topar amb un projecte d'investigació de la Unió Europea, H2020, que els va obrir les portes al món de l'emprenedoria.

I és que en una casa de la família de Godori, al Ripollès, l'empresa Estabanell Energia començava a treballar per un projecte pilot per crear una illa elèctrica entre diferents masos. Coneixedors de les necessitats d'Estabanell i els problemes que els donaven les bateries, pels requeriments d'emmagatzematge, van oferir-se per fer ells les bateries. Així va néixer, el maig del 2018, Wattius.  

A partir d'aquí, també van conèixer el projecte Invade, amb necessitats de bateries ''més grans i més complexes'' i van acabar constintuint-se com a empresa. Els dos socis de Wattius s'encarregaven de fer les bateries estacionaries per acumulació d'energia,  per a renovables o per a microxarxes, principalment.

En una entrevista als Fulls d'Enginyeria, els dos socis han explicat que de mica en mica es van adonar que la majoria de fabricants que necessiten bateries a Europa són empreses grans que les compren a l'exterior. ''Ningú no les fabrica a Europa, hi posen el software i prou'', diu Massot. Per això, s'han acabat especialitzant amb la part electrònica que els ha donat, de moment, ''més oportunitats'' treballant amb empreses que tenen la capacitat de fer un producte comercial basat amb les bateries.

Segons explica Godori, van veure que tenien la tecnologia i l'electrònica però que no tenien capacitat per ''tota la resta'', és a dir, per l'estructura comercial i mecànica per fer el producte. I van modificar la seva primera estratègia. ''El que fem ara és unir-nos a empreses que si que tenen aquesta capacitat de gestió per treure un producte interessant al mercat'', diu Godori.. Actualment aquesta és la seva línia de negoci, que els ha permès facturar de mitjana 150.000 euros els dos darrers anys.

Així doncs, treballen exclusivament el desenvolupament de l'electrònica, el nucli de la bateria, i per tant, no tenen un producte comercial generalista sinó que els seus clients són empreses que desenvolupen bateries integrades de liti, les més habituals per a l'acumulació d'energia tant en estacions com automoció.

Perspectives de futur

A Wattius han estat sempre dos socis amb una estructura molt petita i des del primer dia han treballat de forma efectiva. Això els ha permès no necessitar finançament per tirar endavant el projecte i tampoc han hagut de demanar ajuts públics. Tot i això, reconeixen que si que han treballat amb companyies subvencionades i que ''d'alguna manera'', diu Godori, els ha afavorit. Per Massot, l'actual és un punt ''realment bonic'' perquè han de començar a créixer i tenen la visió del negoci en aquesta línia. Fins ara, entre tots dos han pogut tirar-ho endavant però si necessiten industrialitzar diversos productes o fer-los de més qualitat cal una ''professionalització del negoci''. Per això, Massot creu que caldrà créixer en estructura personal, malgrat que és conscient que no seran una empresa de cent treballadors, sinó més aviat d'entre cinc i deu persones.

L'experiència d'emprendre

Massot i Godori, tenien molt clar que volien fer ''alguna cosa'' junts. Wattius els ha permès tenir aquesta experiència que Massot defineix com a ''difícil però molt positiva''. Venien de treballar per una altra empresa i per tant, fer el ''salt'' a un projecte personal els ha portat les implicacions de més feina i la ''gestió de la incertesa'' però ho valora molt positivament. ''Mirant enrere veig que s'aprenen moltes més coses que les purament tècniques'', diu Massot. En aquest sentit, Godori creu que precisament és ''la incertesa'' el que fa que ''treguis el millor de tu''.

Per Massot, el més important és tenir una idea que tingui valor al mercat, ''perquè amb una idea errònia, diu, no serveix de res esforçar-te.'' Per tant, el consell que dona als qui es vulguin aventurar és ''escoltar el mercat'' i veure què necessita. Ell veu clar que van començar amb idees ''molt innocents'' però que mica en mica han anat canviant en funció de la demanda. ''Els darrers mesos ho hem sabut fer i trobem moltes oportunitats'', conclou Massot. De fet, els bons resultats i perspectives de Wattius es poden mesurar amb un fet: ja han tingut ofertes de compra. Els dos socis diuen però, que el moment és ''dolç'' i veuen que seria precipitat.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.