Els nous models de negoci en el sector de l’automoció

En un article de la setmana passada s’explica com tota la cadena de valor de l’automoció s’enfronta als reptes del sector mitjançant la recerca i la innovació. Tanmateix, els actors tradicionals ja no són els únics agents de la cadena. Ara, les noves inversions afavoreixen l’aparició de nous jugadors que impulsen canvis en els models de negoci i transformacions brusques i disruptives en la indústria.

A la segona jornada del cicle Recerca i Innovació en el sector d’Automoció de Catalunya, organitzada per la Comissió de Mobilitat d’Enginyers Industrials de Catalunya, s’ha detallat com l’electrificació i la conducció autònoma propicien nous models de negoci i obren les portes a empreses emergents. Durant l’exposició, es van presentar tres casos d’èxit.

Silence

Silence és una empresa de bateries que ara produeix i comercialitza els seus propis vehicles elèctrics. No obstant això, la bateria continua sent la peça fonamental de totes les línies de negoci de l’empresa i és comuna en tots els models de motos elèctriques així com del seu nanocar, que en porta dues.

Eduardo Quesada, CTO de Silence, reconeix que el mercat com la mobilitat urbana estan canviant, i el seu objectiu és fer que la gent no tingui por a aquests canvis. Així, les principals reticències de la societat per apostar per una mobilitat elèctrica tenen a veure amb el cost que suposa. Generalment, els vehicles elèctrics són més cars que els de combustió i encara existeixen dubtes sobre la vida útil de les bateries que sol ser de deu anys.

Per aquests motius, Silence ha proposat un nou model de negoci, el Battery Station. En aquest cas, els usuaris compren una motocicleta sense bateria i se subscriuen a un servei per utilitzar estacions de recàrrega on llogar la bateria quan es necessiti. Per tant, els consumidors poden comprar un vehicle molt més econòmic i per una subscripció de 15 € poden comptar amb bateries carregades. Aquest model, pensat per incentivar la compra i l’ús de vehicles elèctrics en zones urbanes, empra unes bateries amb rodes i manillar per facilitar l’extracció i el transport de les bateries.

D’altra banda, el projecte Silence Home pretén aprofitar els beneficis de les bateries més enllà del transport. Les bateries poden treballar d’acumulador i generar energia renovable per l’habitatge si es carreguen amb les plaques solars de casa. El projecte amb col·laboració d’Acciona també permetria recarregar la bateria en les hores vall si no es disposa de plaques per usar-les quan l’energia és més cara o fer-les servir encara que no es tingui un vehicle elèctric. Així doncs, Silence no només impulsa un canvi en l’automoció, sinó que proposa un canvi de negoci en la gestió energètica a Espanya.

Idneo

Una enginyeria com Idneo especialitzada a proveir components i serveis per empreses del sector també han de transformar o adaptar els seus productes a les noves necessitats. Sigui per als fabricants de cotxes més tradicionals, o per a les noves empreses emergents dedicades als vehicles elèctrics o autònoms, així com per a les companyies de cotxes esportius i de luxe, han d’oferir productes cada cop més digitals i electrònics. En són exemples els serveis d’infotainment i connectivitat o la Passive Keyless Entry.

Així doncs, segons Jordi Aubert, director d'Enginyeria i Innovació a Nextium by Idneo, l’aposta per la mobilitat autònoma i compartida pot solucionar els principals problemes que propicien els canvis en el sector de l’automoció. Tot i que encara no s’ha produït la diferenciació, els vehicles autònoms es dividiran en els destinats a transportar persones i els que transportaran mercaderies.

El transport autònom de persones habilita nous models de negoci com el transport públic sota demanda o els robotaxis. A més, aquest tipus de mobilitat permetrà moure’s a zones poc poblades amb un cost d’operació molt més baix que l’actual. El transport autònom de mercaderies està més desenvolupat i els prototips d’última milla ja són una realitat. Tanmateix, s’esperen models més pesats per trajectes de llarga distància amb la capacitat per circular per les autopistes.

Per exemple, l’empresa se centra en l’àrea de sensors i en el proveïment de càmeres pels vehicles. Així mateix, per tal d’operar amb un nombre elevat de càmeres en temps real, disposa d’unitats de processament d’imatges d’entre 45 i 60 fps. Per la mobilitat autònoma la capacitat de comunicar el vehicle amb un servidor central a través de tecnologia cel·lular serà molt important com també les tecnologies de posicionament. Per tant, Idneo ja treballa en algunes tecnologies que seran necessàries per a aquests nous models de negoci.

Doga

Doga es defineix com una companyia industrial clàssica centrada en els sistemes de parabrises per als vehicles de construcció, d’agricultura o autobusos. Tanmateix, l’entrada al mercat de noves empreses emergents que busquen proveïdors capaços d’adaptar-se al disseny i a la producció de petites i mitjanes sèries, ha permès a la companyia ampliar els seus clients. A més, Doga ha obert noves línies de negoci amb productes relacionats amb els sistemes d’elevació de finestres i els miralls de vista posterior o els drive systems, entre d’altres.

Així doncs, l’empresa industrial de sistemes mecànics ha hagut de fer el pas a l’electrònica per produir productes d’alt valor afegit pels seus clients i aportar solucions que encara no existeixen al mercat. Per exemple, encara que el funcionament dels parabrises no ha canviat pels usuaris finals, s’ha necessitat adaptar aquest element als vehicles elèctrics. Jordi Miró, General Manager, i Alfredo Chaves, director a Doga, han explicat que la companyia també està desenvolupant, junt amb diverses enginyeries, un motor de tracció elèctrica per cobrir una franja de motor que no existeix actualment a Europa. El resultat seria equivalent o una mica superior als motors de les motocicletes de 125 cc.

Per tant, l’aposta i la inversió per la mobilitat elèctrica i autònoma no només obre la porta al sorgiment d’empreses emergents amb nous models de negoci, sinó que representa una oportunitat perquè companyies ja consolidades innovin i ofereixin una nova línia de productes.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.