Bridge the Gap: experts en innovació per a start-ups tecnològiques

Engegar una empresa no és fàcil. Els obstacles que es troben els emprenedors són diversos: des de definir bé el projecte, ajustar el producte al mercat, fins a apostar per un model de negoci viable passant, com no pot ser d'altra manera, per la cerca de finançament. Coneixedors de tota aquesta problemàtica després d'anys d'experiència en consultoria, Laura Sisó i Albert Navarro, enginyers industrials, i Alex Paiella, graduat en Relacions Internacionals, han engegat en plena pandèmia el seu propi negoci: Brigde the Gap. Tal com diu el nom, el seu objectiu és ajudar als qui comencen a superar tots aquests ''buits'' que es troben a l'hora de tirar endavant una nova gesta empresarial i acompanyar-los en ''el viatge'' des que un emprenedor té una idea fins que aquesta arriba al mercat.

Així ho han explicat els cofundadors de Brigde the Gap, en una entrevista als Fulls d'Enginyeria. Sisó ha destacat que els tres tenien ''capacitats i coneixement'' per poder fer un ''l'acompanyament global que manca'' als emprenedors que volen posar en pràctica una idea concreta. Així, treballen per identificar tots els obstacles que es poden trobar les empreses emergents quan comencen, anar-los superant i donar-los una ''solució holística'' a la seva situació.

I el finançament és, sens dubte, un dels principals inconvenients o impediments que troba qualsevol emprenedor a l'hora d'engegar el seu propi negoci. Consideren que l'administració dona finançament a projectes tecnològics i de innovació però que la informació és ''dispersa''. Des de la seva pròpia experiència a l'hora de constituir-se, han comprovat que no hi ha tantes ajudes, ni finançament per empreses no tecnològiques com la nostra. ''Nosaltres tenim coneixement del negoci, hem sabut captar clients nous des del principi i monetitzar-ho tot'', reconeix Navarro, però ''hi ha sectors que ho tenen més complicats i que sí, que els falta anar a buscar finançament''.

Per això, a banda de buscar finançament públic per a aquestes companyies, Brigde the Gap s'ha centrat en la cerca de finançament privat, i és un dels grans motors dels seus serveis. Tal com explica Paiella, tant per la seva experiència prèvia com a través de les converses amb els seus clients, han constatat que calia obrir els seus serveis al finançament privat i així ho han fet. D'aquesta manera, han estès els seus serveis cap aquesta branca de finançament i, de moment, en fan un bon balanç.

Enfocats en la tecnologia

Brigde the Gap és un projecte que neix madur, gràcies a l'experiència de tots tres fundadors en una consultoria de negoci i innovació. Sisó, Navarro i Paiella ja eren companys i per tant, ja sabien treballar junts, cosa que, entre altres aspectes, els ha permès definir molt bé el seu nou projecte empresarial. Una de les definicions passa per escollir molt bé el tipus de clients a qui volen servir. En aquest sentit, se centren en les companyies tecnològiques més especialitzades que donin solucions a problemes actuals i, a poder ser, alineades amb el Green Deal europeu i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'ONU, perquè tenen molt clar que la tecnologia pot tenir i ha de tenir un paper molt important en els reptes de la societat.

Paiella relata que, moltes tecnologies ''un cop han madurat'' poden ajudar a solucionar, per exemple, problemes derivats del canvi climàtic i que aquest és un dels sectors que van a buscar, juntament amb el de la salut i digitalització de la indústria. Navarro especifica que es dirigeixin doncs, a empreses emergents del que s'anomena 'deeptech', que estiguin en fase inicial, aportant tecnologia ''disruptiva i innovadora'' i, a poder ser, que aportin solucions a les problemàtiques actuals sobretot de sostenibilitat. ''No estem oberts a tot tipus d'start-ups'', diu Navarro, ''som molt selectius''. A Brigde the Gap, doncs, dediquen part de la feina a analitzar molt bé cada cas, fan un ''diagnòstic exhaustiu'' de la situació de cada companyia i valoren si tenen ''potencial'' per aconseguir el finançament públic i privat que ells ofereixen en els seus serveis. També es fixen si els projectes són escalables des del punt de vista de negoci, per un equip capacitat per dur el projecte a mercat.

Néixer en confinament

Amb el tipus de client ben definit, els inicis de Bridge the Gap han estat relativament fàcils. Malgrat la situació de confinament amb què van fer néixer el projecte –es van constituir tot just el mes d'abril passat- admeten que conèixer el negoci, els canals per agafar els clients i tenir definits els serveis els va permetre ser prou àgils en l'arrencada. El confinament els va posar traves en la tramitació burocràtica. ''No hi havia notaris, no podíem firmar, cap banc ens obria un compte'', explica Sisó. ''Ara rius, però al moment va ser difícil''.

El que més els ha perjudicat però, de la pandèmia, és l'anul·lació de totes les fires, els espais on aconsegueixen gran part dels clients. Per Sisó, el seu negoci és molt relacional i per tant, cal construir una relació de persones i de confiança que no es fa igual a través de les vídeotrucades, malgrat que s'hi hagin anat acostumant.

Satisfacció en els primers balanços

Sisó, Navarro i Paiella fan un bon balanç dels seus primers nou mesos com a empresaris. Han aconseguit una base de clients espanyols i europeus, tal com s'havien fixat, i han aplicat a diverses subvencions públiques, que era un segon objectiu. També han aconseguit arrencar la línia ''més nova'' de capital privat. Alhora, han posat les bases del que Sisó anomena la seva ''tercera vertical'' que és la d'establir relacions amb altres entitats o corporacions per donar una oportunitat ''més àmplia'' a les start-ups amb el desenvolupament de pilots que validin la seva tecnologia. Tot i això, aquesta línia és un dels objectius que es fixen per aquest 2021.

Barcelona com a hub

Els tres cofundadors de Brigde the Gap estan convençuts que Barcelona és un pol d'atracció de talent i creuen que és una bona localització per a la generació d'start-ups, sobretot tecnològiques, ja que s'hi promouen molts esdeveniments, hi ha treball en xarxa i grans congressos. Navarro ho veu com un ''ecosistema'' que, almenys a ells, els ha posat ''bastant fàcil'' trobar els clients amb el perfil que busquen. Sisó coincideix que l'ecosistema permet aglutinar start-ups però també destaca de Barcelona la relació empresa, coneixement, a través d’universitats i entitats de recerca, i inversió privada. Creu que a la capital catalana hi ha molts actors que ''lluiten'' perquè tiri endavant aquest ecosistema i els resultats s'estan reconeixent en l'àmbit internacional. ''Barcelona comença a estar ben situada'', diu Sisó.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.