Les complexitats d'un hangar desmuntable per a helicòpters

Un hangar per a helicòpters, que pogués ser desmuntable i traslladable a qualsevol lloc en contenidors de vint peus, amb capacitat per un pont grua i resistent a les inclemències del temps més extremes com són el vent i la neu. Aquests són els requeriments que l'exèrcit espanyol de terra va definir per a un concurs per a una instal·lació itinerant. L'enginyer industrial Josep Maria Cots, va poder-la tirar endavant com un encàrrec de l'empresa Arpa.

Conscient de les dificultats, Cots va poder assumir el disseny de la instal·lació fa aproximadament sis anys i li ha merescut ser finalista en l'edició 2019 dels premis de l'Associació de Consultors d'Estructures (ACE). Cots ha explicat als Fulls d'Enginyeria com es va plantejar el projecte i els detalls que l'han fet més ''complex''.

La primera dificultat de l'hangar era que havia de ser desmuntable i traslladable en contenidors de vint peus. Cots explica que això implicava que la barra més llarga podria fer com a màxims sis metres, un detall que es complicava amb la necessitat que l'estructura, que havia de ser lleugera, tingués una porta ''molt gran'' per poder complir la seva funció d'hangar per a helicòpters. ''Quan fas una porta gran en façana'', diu Cots, ''debilites l'estructura i per tant, cal un sistema de reforç''.

A més a més, calia que aquesta estructura lleugera pogués resistir també un pont grua penjat del sostre capaç d'elevar dues tones i amb un sistema de carrils per facilitar-ne el desplaçament. Cots assegura que aquest fet pot ''esgotar'' l'estructura i comprometre-la perquè per les seves característiques ja funciona de manera ''molt optimitzada''. De fet, curiosament, l'empresa que subministrava el pont grua, acostumada a treballar en naus industrials, els va advertir que la gesta era massa gran i no podria funcionar. Malgrat tot, es van haver d'arriscar i finalment, ha pogut funcionar.

L'estructura fa 47,5 metres de llarg i 30 metres d'ample però té uns perfils ''ridículs'', segons Cots ,que provoca que durant el muntatge s'arribi dubtar de la seva resistència. ''Mentre s'aixequen els pòrtics'', diu Cots, ''es deformen moltíssim i no és fins que s'acobla tot que agafa rigidesa i realment ''aguanta''.

L'hangar, doncs, ha estat un edifici amb diversos factors que el feien ''complex'' de solucionar. Tant, que fins i tot l'exèrcit va adonar-se'n i va declarar desert, en un primer moment, el concurs, com si cap de les empreses que s'hi havia presentat els poguessin complir. Finalment, Arpa va apel·lar i es va adjudicar l'estructura que ha ideat Cots. Cots ha treballat sol i ha dissenyat des de zero tots els elements que l'han fet possible (barres, etc) de forma específica per aquest projecte, sempre coordinat amb els equips de fabricació per unificar criteris. Actualment, l'exèrcit té aquesta infraestructura muntada a Canàries.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.