Indústria 4.0 darrere els morrions de les ampolles de cava
Les ampolles de cava seran protagonistes les properes setmanes a les llars catalanes, segur que fallaran en ben poques taules. Serà brut, dolç, sec... però totes tindran en comú un element: el morrió. Tot i ser una part essencial del disseny de l’ampolla, visible i que expressa la qualitat, sovint passa desapercebut. Però darrere hi ha una indústria que ho fa possible i a Catalunya, un dels exponents és Sàbat-Lligats Metàl·lics. A Sàbat-Lligats Metàl·lics ho tenen clar i s'han compromès a dissenyar i crear morrions de qualitat per la indústria catalana del cava, reinventant-se cap a les noves necessitats del mercat. Es dediquen a fabricar morrions des dels anys 90 i han anat fent avenços per poder-ne arribar a produir fins a 400 peces per minut. Això ha estat gràcies a transformacions que han implicat automatitzacions i als sistemes robotitzats i que ara, agafen un caire més digital.
Manuel Sàbat, actual director de l'empresa, de fet, explica que ells són "els culpables de l'eufòria dels morrions". Des de 1905 l'empresa ha volgut demostrar la seva capacitat d'adaptació a través de la innovació i especialització. Amb el projecte 'La IA com a palanca per al canvi cultural', presentat al Fòrum Indústria 4.0, i premiat amb un dels accèssits del certamen, els responsables de la transformació de Sàbat als darrers anys han apostat per incidir en les dades. De fet, el jurat n’ha valorat precisament, la seva transformació digital en un nou ús de les dades. De fet, Manuel Sàbat considera que encara són indústria 3.0 per la gran quantitat de feina pendent que tenen per endavant. El projecte els ha ajudat a passar “de la dada a la informació” i, alhora a “trencar les sitges de la informació”, cosa que els ha suposat un “canvi cultural”.
Des de l’empresa, consideren que han de treballar encara més per compartir les dades que tenen disponibles i així crear un espai d'informació comú entre tots els departaments que formen l'organització per assolir els objectius conjuntament. L'actual repte de Sàbat és, doncs, passar d'indústria 3.0 a 4,0, per aquesta raó Manuel Sàbat va decidir trobar assessorament extern en Oriol Rius, consultor expert en I4.0 i IoT. "Si parles amb un expert, es fa evident que s'ha de treballar molt" afirma el director. La ingent quantitat de dades ofertes pel Big Data no poden ser processades pels humans, el que fa que de manera inconscient es formin nínxols d'informació dins l'empresa. A partir de crear aquest espai unificat busquen aplanar l'arquitectura de dades per deixar de treballar en models aïllats i passar a un entorn de dades integrades. Afirmen que el canvi cultural que s'ha d'assumir és “deixar de demanar la informació per rebre la informació”. Segons Rius, compartir la informació disponible servirà perquè tots els departaments "remin en una mateixa direcció".
S'enorgulleixen dels rigorosos controls de qualitat que segueixen per assegurar un producte correcte, funcional i sense defectes. Disposen de sistemes de visor artificial i, tot i que les errades que produeix son molt poques, una pot arribar a parar tota la línia de producció. La missió és complexa perquè dins d'una caixa hi ha centenars de morrions, raó per la qual han implementat el sistema de classificació de defectes en l'encaixat. Segons Rodolfo Lomascolo, CEO de Pervasive Technologies, aquest projecte és complex perquè "involucra molts elements, però ha acabat detectant la gran majoria de defectes". Per aconseguir aquest nivell de rigorositat han desenvolupat sistemes de control a través de la IA amb eines de Machine Learning. D'aquesta manera poden detectar irregularitats a un nivell superior a les capacitats humanes, reduït considerablement les incidències. Això és essencial per l'empresa, no només pels costos que ocasionen les errades sinó per poder mantenir un alt nivell de qualitat i reputació, necessari per tenir clients arreu del món.
Quan parlen dels resultats obtinguts, el director assegura que és "un projecte lent" i que els canvis efectuats en donaran de disruptius en comparació a la competència a llarg termini, d'aquí a cinc anys mínim. La implementació d'intel·ligència artificial i la interconnexió de dades en el procés productiu pretén ajudar a Sàbat a prendre decisions pròpies. El director afirma que la IA "donarà les millors opcions que podem treballar, però mai les decidirà per si mateixa".
L'empresa
Amb una aposta clara per l'especialització, des dels anys noranta es dediquen a fabricar morrions, el que els ha portat també a la impressió de plaques. Aquests processos d'avenç en la fabricació han permès que l'empresa es pugui obrir a nous mercats, operant en un àmbit internacional. Asseguren que els seus tallers metàl·lics i elèctrics s'han adaptat operant amb màquines de disseny propi especialitzades en els productes que fabriquen. A part, el departament d'enginyeria de l'empresa es dedica a adaptar-se a les necessitats dels clients, aportant tècnica i creativitat als dissenys. Gràcies a les màquines automàtiques de sistemes robotitzats, Sàbat ha arribat a produir 400 peces per minut.
L'organització dona importància a la personalització del producte per a cada client, per aquesta raó que l'escolten activament i s'adapten a les seves necessitats. Presenten els dissenys en tecnologia 3D perquè es puguin descarregar i visualitzar en realitat virtual. Facturen uns 8.000.000 d'euros i tenen 4.488 clients arreu del món i, d'aquests, el que compra menys demana 120 unitats i el que més 60 milions. Segons els seu responsables, Sàbat ha fet de la personalització i la capacitat de produir poques i moltes quantitats una virtut.