Capote: “Per a aconseguir una societat digital és fonamental una transició energètica"

La transformació digital afectarà a tots els sectors de la societat, fet que provocarà també uns canvis en l’ús i els hàbits de consum de les tecnologies de la informació i la comunicació. Durant la jornada Futur imaginable de les comunicacions digitals d’Enginyers Industrials de Catalunya, organitzada per la Comissió de Societat Digital, s’ha explicat com els factors productius de la nova economia digital, és a dir, el 5G, la fibra òptica i els centres de dades ajudaran a la recuperació i al creixement econòmic. De tot això i més, en parlem en aquesta entrevista amb José Capote, enginyer de telecomunicacions i director de màrqueting i network estrategy de Huawei.

 

Després de la presentació El futur de les comunicacions digitals de cara al 2030, estem realment a prop o en camí d'aquests canvis?

La innovació ja està arribant a través de la transformació digital en tots els sectors econòmics i industrials. Les noves tecnologies proporcionaran canvis disruptius i resoldran problemes i reptes crítics del desenvolupament humà. Alguns dels principals factors productius del canvi arribaran a través de les dades i de la capacitat de còmput en el núvol, pilars bàsics de la nova economia digital. A Huawei estem convençuts que aquests canvis es produiran i que el fil conductor serà la connectivitat de les persones, objectes i empreses al núvol, a través de les xarxes 5G i de fibra. Les seves noves aplicacions aniran arribant de manera gradual, a la llar, al treball, al cotxe, tot anirà evolucionant i a més sent més eficient energèticament en cada nova generació tecnològica.

Com ha afectat la crisi de la COVID-19 a la transformació digital? L'ha paralitzat o al contrari, s'ha vist la necessitat d'impulsar aquesta digitalització?

La pandèmia ha suposat una enorme alteració en l'àmbit econòmic i empresarial, afectant l'ocupació, provocant la desaparició de nombrosos negocis i paralitzant les inversions. Però, al mateix temps, l'aparició de la COVID-19 també ens ha obligat a canviar de forma precipitada els nostres hàbits i a utilitzar de manera intensiva la tecnologia per a interactuar, treballar, estudiar o fer tota mena de gestions. Tot això ha propiciat una acceleració dels processos de transformació digital iniciats anys enrere, i a la vegada ha reafirmat la gran importància que té la innovació i la tecnologia en el desenvolupament i evolució de la societat i l'economia. De fet, la COVID-19 ha suposat la generació de nombroses i noves necessitats en l'àmbit de la infraestructura digital.

Quin creus que és el major obstacle en la transformació digital en l'àmbit mundial? I a Espanya?

Existeixen factors molt diversos que poden obstaculitzar els processos de transformació digital. D'una banda, existeixen condicionants de caràcter cultural, ja que aquest tipus de projectes solen requerir importants canvis organitzatius i en els processos de negoci per als quals moltes empreses no estan preparades. A més, les empreses es veuen abocades a desenvolupar una cuidada planificació, tenir una visió estratègica i digital, a més de realitzar importants inversions que requereixen de suport financer o subvencions a les quals no totes les organitzacions tenen accés. A això cal afegir l'escassetat de professionals amb capacitats digitals que són necessaris per a dur a terme aquests projectes amb total garantia. Tots aquests són obstacles que poden tenir un pes encara major en països amb economies menys avançades, i fins i tot en aquells que, comptant amb majors nivells de desenvolupament, el seu teixit empresarial estigui conformat fonamentalment per petites i mitjanes empreses, com és el cas del nostre, i que no tenen capacitat suficient per a abordar aquests processos. A tot això, s’uneixen factors difícilment controlables, com són la crisi econòmica que estem vivint, els efectes de la pandèmia en les cadenes de subministrament... que afecten de manera global als països i les seves economies, i que estan sent frens importants perquè les empreses facin inversions o comencin nous projectes de transformació.

La digitalització de la societat i economia comportarà una major igualtat o desigualtat?

La igualtat o desigualtat no són resultat directe de la digitalització com a tal, sinó que l'efecte que tindrà en la nostra societat estarà determinat per les diferents polítiques i la manera en què s’integrin les innovacions i noves tecnologies en els diferents països i regions del món. De fet, la digitalització implementada de manera adequada hauria de contribuir a l'avenç de les economies, a l'augment de la qualitat de vida dels seus ciutadans i, en definitiva, a aconseguir un món millor i més sostenible.

Per a una adequada transformació digital és necessària la transició energètica, per temes d'ús i eficiència d'energia, i alhora aquesta transició s'aprofita de les noves eines i oportunitats digitals. Com poden anar de la mà i col·laborar aquests dos vessants?

No és només que totes dues tendències puguin col·laborar, és que es necessiten mútuament i es retroalimenten. Per a aconseguir una societat totalment digital és fonamental una transició energètica que aposti per recursos verds i sostenibles. La tecnologia serà la palanca que propiciï aquest canvi a través de processos més eficients, que propiciïn una menor despesa energètica i la creació d'una economia circular que permeti reduir la petjada de carboni. Aquest objectiu s'ha convertit en un eix fonamental en l'estratègia global de Huawei. Per exemple, ja estem aplicant els nostres coneixements en tecnologies digitals, dades i intel·ligència artificial per a millorar les nostres solucions d'energia solar per a generació, autoconsum i emmagatzematge.

Segons el vostre punt de vista, com ha de ser la col·laboració publicoprivada en la instal·lació de xarxes i infraestructures necessàries per a la digitalització?

L'objectiu d'una Espanya totalment connectada en la qual s'hagi eliminat la bretxa digital només podrà arribar a través de la col·laboració publicoprivada. D'una banda, el govern i les administracions hauran de fomentar un marc regulador objectiu i transparent, que es basi en criteris tècnics i que fomenti les inversions privades i la competència efectiva en el sector de les telecomunicacions. En aquest sentit, creiem que el pla del Govern Agenda Espanya Digital 2025 va en la línia correcta i, de la mà dels fons europeus, impulsarà el procés de transformació digital del nostre país. Pel que fa al sector privat, el que ha d'oferir és també una forta inversió en innovació i la millor tecnologia d’avantguarda a les administracions i a la resta del sector. D'aquesta manera es potenciaran nous serveis, nous models de negoci, aportant valor afegit i portant la connectivitat a tots els àmbits de la societat.

Davant el futur de les comunicacions existeix una por relacionada amb els problemes de privacitat i seguretat, més quan tot està interconnectat amb les nostres dades. Així doncs, hem de perdre l'anonimat i la privacitat en aquest procés?

Actualment, ciutadans, empreses, governs i institucions de tot el món han d'enfrontar-se a reptes cada vegada més complexos en termes de seguretat i protecció de la privacitat. En aquest sentit, la ciberseguretat s'ha convertit en un aspecte crític en tots els àmbits i, per tant, és també la màxima prioritat en l'estratègia de Huawei. En el desenvolupament de productes i serveis es té en compte la seguretat i la privacitat des del mateix disseny per a assegurar que, entre altres coses, les comunicacions puguin estar protegides, les dades dels usuaris no siguin accessibles o es previngui els efectes del programari maliciós.

Com Huawei, una empresa present en mercats internacionals amb diferents legislacions i regulacions, pot treballar en un servei digital global? Creieu que seria bona idea crear una legislació comuna o determinar uns drets digitals internacionals?

Huawei opera en més de 170 països i regions diferents. Evidentment, això suposa una complexitat afegida, però hi ha eixos fonamentals que la companyia comparteix en tots els mercats. En aquest sentit, és obvi que com més homogènies siguin les diferents legislacions més fàcil serà per a les companyies adaptar-se, i això evitarà la fragmentació de mercats comuns. Per això, i perquè entenem que és la millor manera d'abordar regulatòriament la consecució dels objectius que estan en lliça en el context digital, a Huawei apostem per normatives basades en certificacions globals i independents, que funcionin en tots els mercats, que siguin aplicables a tots els agents d'una mateixa categoria, i que estiguin basades en criteris objectius i purament tècnics.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.