La construcció a Europa: reptes i previsions segons Euroconstruct

El sector de la construcció a Europa es troba en un moment clau, afrontant reptes significatius que marquen el ritme de la seva recuperació futura. A partir d'un dels informes d'Euroconstruct, un grup independent d’anàlisi format per 19 instituts europeus, s'ha presentat informació fonamental per comprendre millor l’evolució del mercat de la construcció. Segons ha explicat a Fulls d'Enginyeria Ángel Ortega Giraldez, director de compres de construcció a Sorigué i vicepresident de la Comissió de Construcció, Urbanisme i Infraestructura a Enginyers Industrials de Catalunya, "els desafiaments actuals estan marcats per factors comuns com l’impacte dels costos creixents, l’escassetat de mà d’obra i la incertesa econòmica, encara que amb variacions segons cada país".

baner

 

Entre 2023 i 2024, la producció del sector ha experimentat una caiguda del -3,7%, una dada que pot semblar preocupant. No obstant això, el nivell de producció de 2024 és similar al de 2019, considerat el millor any des de la crisi financera de 2008. Aquest context demostra que, tot i les dificultats, el sector es manté en uns nivells que, fa uns anys, haurien estat considerats òptims.

De cara al futur, es preveu una millora lenta però sostinguda. El creixement estimat per al 2025 es manté en un discret 0,6%, amb un augment lleugerament superior d’un 1,8% el 2026 i un 1,7% el 2027. Aquesta progressió es veu limitada per la lenta recuperació de tres dels principals mercats del continent: Itàlia, França i Alemanya, que representen gairebé la meitat de la producció europea. Les seves dificultats impacten directament en les mitjanes continentals, reflectint un panorama desigual.

L’habitatge, el sector més afectat

L’edificació residencial és, sense dubte, el segment més castigat de la construcció europea. Amb caigudes significatives del -10% el 2023 i del -9,1% el 2024, el sector ha hagut de reduir el ritme per no saturar el mercat amb habitatges que suporten costos de construcció excepcionalment alts. Segons ha declarat Ortega, "Europa experimenta aquesta desacceleració pel creixement dels costos i les dificultats creditícies, encara que l’estabilització de la inflació i els tipus d’interès genera expectatives d’una lleu millora a curt termini".

Espanya no és aliena a aquestes tendències, però, en paraules d’Ortega, "el país anticipa una recuperació a partir del 2025, impulsada per estímuls governamentals i una demanda més gran". Aquesta recuperació podria ser especialment notable gràcies a la iniciativa del sector privat i a les polítiques públiques enfocades a fomentar l’habitatge assequible. Per al període 2025-2027, es preveu un creixement anual d’entre el 5% i el 6%, convertint el mercat residencial en el principal motor de la construcció a Espanya.

El segment no residencial s'ha mantingut més estable, tot i que no està exempt de desafiaments. A Europa, sectors com les oficines, els centres comercials i la logística han patit els efectes de la incertesa econòmica i de canvis estructurals com l’auge del teletreball. Ortega ha subratllat que "el sector no residencial a Espanya mostra una estabilitat relativa, amb un enfocament en projectes de qualitat a ubicacions estratègiques".

Malgrat aquesta estabilitat, els promotors espanyols han adoptat una actitud de prudència, a l’espera de tenir més clar el comportament de la demanda en aquest nou escenari econòmic. S'han previst increments modestos per al període 2025-2027, amb taxes de creixement situades entre l’1% i el 2,5%.

L’enginyeria civil a Europa continua sent un motor de creixement, gràcies a les inversions públiques i als fons europeus com el Next Generation EU. No obstant això, aquest segment també s’enfronta a retards provocats per la burocràcia i per l’encariment dels materials i l’energia. "A Espanya, el segment d’enginyeria civil es beneficia d’aquests fons europeus, encara que la volatilitat de preus manté la cautela entre els promotors públics" ha assenyalat Ortega.

El creixement del sector es mantindrà a un ritme més moderat que en anys anteriors, amb increments previstos del 3,1% el 2024 i una estabilització entorn del 2% entre 2026 i 2027. El segment energètic serà el més dinàmic, amb projectes d’energia renovable i nuclear al capdavant. Aquest sector acumularà un creixement del 14% entre 2024 i 2027, superant fins i tot el mercat ferroviari, tradicionalment un dels més rellevants en l’enginyeria civil.

Espanya, un mercat amb resiliència i potencial de creixement

Malgrat el context europeu, Espanya presenta un panorama més favorable. El vicepresident de la comissió ha destacat que "el sector apunta a una recuperació impulsada per polítiques públiques i ajustaments econòmics". Aquesta tendència es veurà reforçada pels estímuls governamentals i per l’aplicació de solucions innovadores per mitigar la falta de mà d’obra qualificada.

El mercat residencial liderarà la recuperació, amb creixements previstos del 5% al 6% anual fins al 2027, mentre que el segment d’enginyeria civil continuarà beneficiant-se dels fons europeus fins que aquests s’esgotin. No obstant això, Ortega ha advertit que "la falta de mà d’obra qualificada és un llastre per a qualsevol projecte de construcció, especialment en un context de demanda creixent". Per fer front a aquest desafiament, es planteja una transició cap a projectes més industrialitzats i eficients.

Euroconstruct

Aquest grup celebra dues conferències anuals per presentar els seus informes sobre la situació actual i futura dels mercats de la construcció, incloent-hi l’edificació residencial, no residencial i l’enginyeria civil, tant pel que fa a l’obra de nova planta com a la de rehabilitació. L'ITeC, a través d’aquest grup, porta a terme l’informe d’Espanya, oferint una valuosa visió per als professionals i les empreses del sector per anticipar-se als canvis i adaptar-se a les noves dinàmiques del mercat.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.