Quins enginyers necessita l'automoció?
Les tecnologies de la indústria de l'automoció evolucionen constantment. La velocitat de la transformació en la innovació de l'automòbil ha obligat a les empreses a incorporar talent per desenvolupar els vehicles del futur. El sector té clar que la introducció de novetats tècniques en els nous models de vehicles necessita professionals especialitzats. En el marc de la segona jornada del cicle Quins enginyers/eres necessiten les empreses? Visió de les institucions s'han explicat les tendències de la indústria, les competències necessàries i el que s'espera dels professionals de l'enginyeria en automoció.
Josep Nadal, Cluster Manager a CIAC (Clúster de la indústria de l'automoció a Catalunya) ha explicat que ens trobem en un procés de transformació de processos mecànics a electrònics. Les empreses cada vegada requereixen més perfils inèdits i específics de les noves tecnologies dins del sector. Una de les principals habilitats que les empreses reclamen actualment és la creativitat i la flexibilitat. "El que demanem als enginyers/eres que ens acompanyen és la capacitat d'adaptar-se a un entorn incert" afirma Nadal.
Actualment, la tendència de les empreses a Europa es basa a treballar l'upskilling i el reskilling per adaptar les diferents posicions dels treballadors a les noves tecnologies que es van incorporant. La diferència dels conceptes es troba en l'objectiu de la transformació. Per una banda, l'upskilling ensenya a un treballador noves competències mentre que el reskilling, busca formar un empleat per adaptar-lo a un nou lloc a l'empresa. Segons Sílvia Ferrer, responsable d'àrea de programes superiors a Eurecat, les upskilling han de significar un "aprenentatge continuat en un entorn canviant".
Algunes de les necessitats actuals identificades per les empreses de perfils tècnics, d'R+D i d'enginyeria van des de tota la part més tradicional, com el disseny de maquinària, mecànica, motors o mecatrònica, a tota la part de disseny, electrònica, matemàtica, desenvolupament d'aplicacions..., Segons dades aportades per l'Observatori de l'enginyeria presentat per Pere Homs, director general del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, Espanya té 750.000 enginyers i enginyeres en totes les branques i nivells de formació. Els aspectes principals en què es formen els enginyers espanyols és la gestió de projectes i les tecnologies digitals. Per a mantenir un nivell competitiu amb la resta d'Europa, l'economia espanyola ha d'assegurar-se l'accés com a mínim de 200.000 nous enginyers i enginyeres en els deu anys vinents.
La realitat actual del sector és que per cada deu jubilacions hi ha sis incorporacions. Segons les empreses que conformen el clúster, es pot pensar que això és a causa de l'automatització dels processos dins de la indústria, però la realitat és que costa trobar talent interessant a entrar al sector de l'automoció. Des de CIAC asseguren que el sector presenta un caràcter menys atractiu que altres, aparentment més volàtils. Una gran quantitat dels graduats prefereixen incorporar-se a empreses emergents vinculades a la digitalització, big data i IA. Així també, en molts casos no hi ha un relleu generacional clar i costa molt incorporar perfils demandats de fabricació i producció, com matricers, motllistes, soldadors, ajustadors ...
Trobar talent jove és un dels reptes que més preocupa al sector. Sobre el tema, Pere Homs declara que "la competitivitat de les empreses passa pel talent, si les nostres empreses no són competitives, el país no serà competitiu". El talent, tant en l'automoció com en altres indústries, comporta coneixements, habilitats i competències. Les empreses busquen equips interdisciplinaris i intergeneracionals, per això han intentat fer-se atractives pels joves, definint correctament el seu propòsit, projecte, oportunitats i reconeixement. S'ha de generar una cadena de coneixement entre enginyeria, enginyeria tècnica i professionals tècnics, promocionant el talent en cada etapa.
Un altre dels conflictes que les empreses es troben és la dificultat d'incorporar persones en règim de presencialitat. La majoria dels nous candidats posen com a condició poder treballar a distància, alguns inclús durant tota la setmana. En aquests casos resulta molt difícil introduir al treballador a la cultura organitzativa de l'empresa. La conciliació familiar és una de les principals demandes envers les empreses actualment, convertint-se en un factor indispensable per a les noves generacions. Aquests són temes que el Clúster haurà de continuar debatent, no només com a representant de diverses entitats privades sinó també amb altres organismes per veure com es pot treballar, sobretot des del vessant educatiu.
La incorporació o l'ampliació de la presència de la dona dins del món de l'automoció és un altre tema sobre la taula en aquest sector. Només el 20% del total d'enginyers i enginyeres a Espanya són dones. Per la CIAC i la Generalitat queda clar que s'ha de generar un impacte positiu en etapes prèvies a les universitàries per assegurar que les enginyeries siguin prou atractives per les dones, "igual que ho són per molts homes" continua Nadal.
Formació adaptada
Institucions com Eurecat i la UPC, a través del Campus FPCAT-UPC, s'encarreguen d'oferir formació especialitzada i adaptada a la realitat professional, amb èmfasi en desenvolupar les competències per a la indústria 4.0 i en diferents àmbits de gestió. Sílvia Ferrer d'Eurecat ha explicat que la institució basa el seu treball en la transferència de coneixement i reciclatge competencial i actitudinal del teixit industrial. D'altra banda, Imma Ribas, vicerectora de qualitat i política lingüística a la UPC i responsable del Consell de Direcció pel Campus FPCAT-UPC, ha informat que alguns dels coneixements tècnics generals seran els d'aplicacions estadístiques avançades, machine learning, deep learning, intel·ligència artificial, analítica de dades, big data i matemàtica aplicada. Segons l'evolució del mercat i la demanda de les empreses, la tendència és oferir formació i diferents títols oficials de grau cada vegada més específics en l'àmbit de l'automoció i la mobilitat.
En aquest text no he sabut veure cap comentari sobre el grau d'enginyeria d'automoció que crec s'està impartint a l EPSEM de Manresa.
Salutacions
Josep
- Respon
Enllaç permanent