Contaminació i soroll a nivells excepcionals, el 2020

Les restriccions de mobilitat i d'activitat econòmica per combatre la pandèmia de la COVID-19 han reduït els nivells de contaminació, contaminació per partículers i soroll sota mínims. Per primera vegada en 20 anys, cap estació de mesura ha superat els llindars establerts per la normativa europea i els màxims recomanats per l'Organtizació Mundial de la Salut pel NO2 (40 µg/m3). En comparació amb l’any passat, els nivells registrats han baixat un 28% a les estacions de trànsit i un 25% a les estacions de fons.

Així ho indica l'Anuari de la Contaminació, en el seu informe publicat aquest dilluns, on també especifica que la contaminació per partícules PM10 també ha assolit valors mínims històrics.  A les estacions de trànsit es continua per sobre dels nivells màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (20 µg/m3), però per sota de les obligacions establertes a la legislació (40 µg/m3), mentre que a les estacions de fons per primera vegada s’assoleixen nivells per sota dels nivells màxims recomanats per l’Organització Mundial de la Salut. Pel que fa al soroll, durant la crisi de la COVID-19 ha baixat un  màxim de 4,9 dB i ha assolit, algunes setmanes, nivells per sota dels màxims recomanats per l'OMS. Tot i això, l'informe assenyala que els nivells s'han recuperat ràpidament.

Els autors de l'informe, però, alerten que encara cal reduir el trànsit a la ciutat un 12% respecte els nivells precrisis per garantir que totes les estacions mantinguin una mitjana anual per sota dels nivells legals màxims establerts a la UE pel NO2 i lamenta que la manca de confiança ''sense precedents'' en el transport públic – l'ús de la xarxa s'ha reduït un 54% i no es preveu recuperar encara el 2021- posi en risc el sistema de transport i les inversios compromeses per a la millora de la xarxa.

Precisament el reforç al transport públic i la reducció del trànsit de vehicles privats, sobretot els més contaminants, són algunes de les mesures que des de la comissió de Canvi Climàtic i Economia Circular d'Enginyers Industrials de Catalunya defensaven que calia impulsar en un document on s'analitza l'abast de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) vigent a la capital catalana.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.