La ciència torna a córrer a l'Estadi Olímpic

Un total de 1.525 alumnes de segon i tercer d’ESO han participat aquest dijous al taller Visions STEAM a l'Estadi Olímpic per fer un conjunt d'experiments científics. La jornada organitzada per la UPC i per Barcelona Serveis Municipals s’ha dividit en quatre itineraris per promoure les vocacions científiques i trencar els estereotips de gènere.

Els diferents itineraris del recorregut a l’Anella Olímpica s’han estructurat en cinc eixos adaptats a les necessitats educatives de cada curs. Així, s’han escollit temàtiques complexes que són més difícils d’explicar a l’aula com les politges o el moviment rectilini uniforme i s’han convertit en experiments lúdics i entretinguts.

Les cinc categories de Visions STEAM - Anella han estat Cervell, Matèria, Energia, Art i Tecnologia. En una de les activitats de l’eix Cervell, els alumnes han pogut comprovar a través d’un joc el model matemàtic de la transmissió d’un virus com el de la Covid-19 gràcies a la col·laboració de Daniel López i Clara Prats, del grup de recerca de la UPC BIOCOM-SC. Per fer-ho, els alumnes es dividien en grups d’infectats amb cartolines vermelles, grups immunitzats per la vacuna o per haver superat la malaltia amb cartolines grises i en grups de susceptibles a ser infectats amb verdes.

Luis Carlos Pardo, professor de la UPC, doctorat en física i impulsar de la iniciativa Visions –STEAM, ha destacat en una entrevista a Fulls d’Enginyeria les activitats de l’eix Art. En la funció que ha dissenyat ell mateix, els estudiants havien d’entendre tres idees bàsiques: “que la música és vibració, que el to és longitud i que les notes musicals es construeixen amb les matemàtiques”. Perquè els estudiants poguessin entendre millor les explicacions i comprovar-les en primera persona, Pardo ha comptat amb una banda de jazz professional. De la mateixa manera, l’impulsor de la iniciativa ha remarcat com un grup de dansa contemporània ha ajudat a demostrar les lleis de Newton mitjançant una coreografia.

Un laboratori de química per demostrar la flotabilitat amb un martell o l’ús de les esferificacions a la cuina. Un joc per detallar els enllaços químics i un altre per conscienciar dels perills de conduir sota els efectes de l’alcohol amb unes ulleres especials. La construcció de fractals com el triangle de Serpiński fins a la creació de coets propulsats per aigua. Un total de 13 activitats han servit perquè els estudiants es diverteixin, però que sobretot aprenguin, apunta Pardo.

Així mateix, Artur Paz, organitzador de Visions STEAM, ha explicat a Fulls d’Enginyeria que els guions i dossiers s’han treballat abans i després dels experiments. Així, els estudiants primer treballen la teoria, després participen en les activitats corresponents per agafar dades o fer comprovacions i finalment fan els càlculs i les gràfiques corresponents.

Paz destaca la importància de projectes per impulsar les vocacions STEAM a alumnes de secundària, ja que es troben just en el moment en el qual han de decidir. A més, a les jornades de Visions STEAM els estudiants poden aprofitar un “rati d’experiment per a cada 3 o 4 alumnes”, afirma Paz, un fet que no sol ocórrer en cap altra iniciativa similar. No només els organitzadors es mostren satisfets amb els resultats, sinó que professors i alumnes recalquen la necessitat de projectes com aquest.

Un projecte per a tota la secundària

Visions STEAM - Anella és només una part d’un projecte que cobreix tots els cursos de l’ESO i el batxillerat. Així, la iniciativa està formada per quatre jornades en les quals es preveu que hi participin 6.000 estudiants, 2.800 més que l’any passat a causa de l’aforament reduït per la pandèmia, segons dades de Barcelona Serveis Municipals.

En les edicions anteriors, les activitats s’organitzaven al Fòrum, a l’Anella i al Tibidabo, però aquest 2022 s’estrena un nou format al Zoo de Barcelona. Visions STEAM - Fòrum es va celebrar el passat 23 de març per a alumnes de quart d’ESO i batxillerat que van poder experimentar amb la biologia, la física, les matemàtiques i la tecnologia.

Les activitats al Tibidabo estan programades pel 20 de maig en les quals els estudiants utilitzaran les atraccions del parc per fer experiments de física. Els alumnes de primer i segon d’ESO aniran al zoo el 9 de novembre per centrar-se més en la biologia.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.