Transport marítim: factor clau de transició energètica

El transport marítim mou el 90% del comerç internacional i és responsable de l'11% de les emissions del sector transports. Segons les dades d'emissions globals de CO₂, aquest és el mode de transport més eficient en l'ús d'energia. El sector representa el 2,7% de les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle, segons ha explicat Elena Seco García-Valdecasas, directora general de l'Asociación de Navieros Españoles (ANAVE) durant la jornada sobre Transport Marítim en el marc del cicle Reforma del mercat CO₂ en el sector transport, organitzat per la Comissió de Canvi climàtic i Economia Circular d'Enginyers Industrials de Catalunya

Ens trobem en una situació actual on el 99,8% del combustible utilitzat per la flota mercant mundial, on s'inclouen vaixells de més de 5.000 GT, té origen fòssil. La Nova normativa UE presenta el paquet legislatiu Fit for 55 "Objectiu 55", amb la missió de reduir les emissions de GEH en un 55% cap a l'any 2030, a través del Reglament Fuel EU Marítim, la directiva de comerç d'emissions (ETS), la Directiva sobre Fiscalitat de l'Energia, actualment en discussió, i el reglament d'infraestructura de combustibles alternatius.

Entre les característiques comunes de l'EU ETS i el reglament Fuel EU Marítim trobem l'àmbit d'aplicació. Aquest s'aplica a vaixells de 5.000 GT o més, el 50% de les emissions de viatges amb origen UE i destinació un port extracomunitari i viceversa, les emissions de viatges intracomunitaris i cabotatge i el 100% de les emissions procedents de vaixells atracats en els ports de tota la UE. Segons la normativa, l'entitat responsable sempre és l'armador.

En aquest context, el Sistema Europeu de comerç d'emissions (ETS) aplica l'obligació de comprar i lliurar drets d'emissió per cada tona de CO₂ emesa. Segons el sistema, el 40% de les emissions del 2024, el 70% de les emissions del 2025 i el 100% d'emissions a partir del 2026. S'estableixen exempcions temporals a determinats trànsits insulars, diferents per a les dues normes, tot i que es busca una homogeneïtzació. En el cas de Ceuta i Melilla, per exemple, estan excloses al Fuel EU, però no a l'ETS.

El sistema ETS funciona sota el principi de "cap and trade" de les emissions. El sostre es reduirà un 4,3% anual entre el 2024 i el 2027, reduint l'oferta. Així mateix, aquest factor de reducció lineal es combina amb ajustaments a la baixa del límit màxim d'emissions entre 2024 i el 2026, el qual farà augmentar el preu.

subs

 

El Reglament Fuel EU Marítim imposa l'obligació de reduir la intensitat de carboni dels combustibles utilitzats pels vaixells a la navegació de manera progressiva,amb una reducció de 80% fins al 2050. També condiciona una connexió elèctrica a terra (OPS), obligatòria per a portacontenidors i vaixells de passatge a partir de 2030 i l'exempció d'OPS quan la infraestructura no està disponible o no és compatible amb l'equip del vaixell, i només fins a finals de 2034. Així mateix, inclou sanció econòmica per als vaixells que no compleixin, encara que no estiguin disponibles els combustibles reglamentaris. Aquesta augmenta un 10% cada any i és independent del règim sancionador. El reglament no estableix cap obligació sobre els proveïdors de combustible.

Segons ha explicat García, actualment "no hi ha una solució zero emissions directes en la transició energètica del transport marítim, però no podem esperar". El transport marítim és un sector estratègic per a la UE, ja que és el mode de transport més eficient en l'ús de l'energia. Així i tot, la mateixa entitat ha reconegut que aquesta és una de les indústries més difícils de descarbonitzar.

Les ponències han deixat clar que no hi ha un desenvolupament suficient dels combustibles ni de les tecnologies amb zero emissions de carboni. A més, les incerteses jurídiques i comercials retarden les inversions i com més esperem al desplegament de nous combustibles i tecnologies, menys temps tindrem per assolir els objectius. Els ponents defensen que, a curt termini, cal fomentar l'ús de combustibles i tecnologies de transició, que permetrien reduir des d'aquest moment la petjada de carboni, fins i tot en vaixells ja existents.

"El marc regulador ha de ser tecnològicament neutre i realista, perquè les empreses comencin a moure's amb les tecnologies i combustibles existents, i s'ha de parar més atenció a les PIMES" ha sentenciat García a la seva exposició. El transport marítim és essencial per a l'economia global, però també té un impacte ambiental significatiu. L'adopció de combustibles més nets, el desenvolupament de tecnologies eficients i la implementació de regulacions més estrictes són claus per aconseguir una descarbonització efectiva del sector.

El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.