Lideratge amb propòsit: Transformant organitzacions
La transformació de les organitzacions cap a un model de lideratge amb propòsit és ja una realitat inapel·lable. Per primer cop, les empreses són conscients de la necessitat d'orientar els seus esforços més enllà dels beneficis econòmics, tot fixant objectius més amplis i significatius per tal d'aconseguir un veritable impacte positiu al món.
Les companyies requereixen un important canvi cultural. Per a ser exitoses, han d'estar guiades per professionals capaços d'observar, escoltar, aprendre i desaprendre constantment. Persones modestes i humils, conscients que l'èxit que els ha conduït fins al cim d'una organització no els assegura els resultats futurs, especialment en un entorn cada vegada més competitiu, complex e incert. Directius i directives que reconeguin els desafiaments presents, però amb l'habilitat d'anticipar el futur. Necessitem líders amb un propòsit que ajudin les empreses a créixer, però sumant valors, ètics i morals.

En l'actual context d'emergència climàtica i digital que viu el planeta és fonamental que les companyies prioritzin la integritat, l'honestedat i el respecte en cadascuna de les seves decisions, sent conscients que cada acció produirà un impacte directe a la societat, el medi ambient i a la vida de les persones. El lideratge amb propòsit, per tant, ha d'estar orientat a buscar maneres de contribuir-hi positivament a través de pràctiques sostenibles i d'iniciatives d'impacte social.
"Els líders que necessitem avui, han de ser més propers que mai, escoltar i interessar-se pels seus equips."
La comunicació, transparent i empàtica, amb tota l'organització i a tots els nivells, ha d'esdevenir un potent vehicle a les empreses per a compartir i mantenir alineada a tota la companyia. Els líders que necessitem avui, han de ser més propers que mai, escoltar i interessar-se pels seus equips, més enllà de l'avaluació del rendiment i els resultats, per centrar-se a identificar i promoure accions sobre àrees de millora. Han de mostrar-se oberts a oferir la seva ajuda, tant en aspectes professionals com personals, afavorint d'aquesta manera l'impuls de plans de desenvolupament de qualitat, que són un element clau per a la retenció del talent i ens permeten aconseguir una vinculació emocional dels empleats i els equips amb els projectes.
Ens calen líders que sàpiguen pensar en gran i siguin capaços d'impulsar objectius aspiracionals tot comptant amb bases sòlides i recursos per a aconseguir-ho. Perquè pensar en gran comporta de manera implícita altres capacitats, igualment importants, com aprendre a delegar, i acompanyar i apostar per les persones. I entre tots, hem d'entendre que la crítica constructiva sobre una àrea de millora sempre és un regal que requereix una anàlisi que ens ajuda a avançar. Els elogis i els reconeixements, que sempre s'agraeixen, alimenten l'ego i generen orgull, però són les crítiques constructives les que més contribueixen en el nostre creixement i millora contínua com a líders i com a persones.
Avui, més que mai, resulta essencial promoure una cultura empresarial que afavoreixi la col·laboració i el treball en equip, però també el reconeixement i la celebració dels èxits, fomentant iniciatives que permetin passar-ho bé i gaudir dels assoliments aconseguits al costat dels empleats. Models i clima sota filosofies de "work hard and have fun" contribueixen a millorar l'ambient i la vida de les persones que ens envolten.
És el moment de demanar als líders allò que els resulta més desafiant: delegar, generar confiança i empoderar a tota l'organització, donant oportunitats de desenvolupament que contribueixin a transformar les empreses i generar avantatges competitius.
Tenim l'oportunitat única d'afavorir des de les nostres empreses un llegat d'impacte en tot l'ecosistema, amb els nostres empleats, col·laboradors, clients, proveïdors, i amb la societat, alineant les nostres estratègies i iniciatives amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per millorar la vida de totes les persones.